VDZ racing.
VDZ racing.

Eerste waardevolle ervaringen met nieuw rallykanon voor VDZ Racing in ELE Rally

Sport Sport

Sint-Oedenrode - Afgelopen zaterdag nam VDZ Racing, met coureur Roel van der Zanden en navigator Gijs Boom, deel aan alweer de 57e editie van de ELE Rally. Dat stond helemaal in het teken van wennen aan de hagelnieuwe Toyota Yaris GR die het team vlak voor de rally uit handen van Hans Weijs overhandigd kreeg. Na 11 klassementsproeven werd er een 21e plaats algemeen behaald en een 5e in de GR Yaris Challenge en werd het hoofddoel bereikt: Flink ervaring opdoen en de finish halen.

Voorbereiding
Binnen het team was al langere tijd bekend dat de Yaris voor de ELE Rally geleverd zou worden. Dat het echter zó close werd, had het team ook nauwelijks in de hand. Donderdagavond laat was alles gereed voor vervoer naar de werkplaats van VDZ Racing, waarna op vrijdagochtend de potente hagelwitte bolide voor een eerste echte kennismaking werd meegenomen naar onverhard om te kijken hoe het ervoor zou staan. “Je wilt toch even een gevoel met de auto krijgen”, zo geeft Roel van der Zanden aan. “Zonder meteen risico te nemen hebben we de auto even meegenomen naar onverhard, aangezien er in de ELE natuurlijk in de klassementsproeven Wintelre en Sint-Oedenrode flink onverhard zit.” Na wat op- en aanmerkingen waar het serviceteam mee aan de slag kon, was het tijd voor Roel en Gijs om zich voor te gaan bereiden op de rally.

Zaterdag – rustig opbouwen
Hoe kan je een rally beter beginnen dan op militair terrein Strijpse Kampen? De klassementsproef op militair terrein die grote hoogteverschillen, een ietwat circuit-achtig gedeelte waar de topsnelheid flink getest kan worden en nauwe bochten met elkaar afwisselt. “Ja, na die proef wisten we dat we echt een kanon in handen hadden. Echter na zo lang niet gereden te hebben is het allesbehalve de tijd om risico’s te gaan nemen”, zo gaat Roel verder. “We laten ons niet gek maken door de hoge snelheid van met name Yannick Vrielink, die echt hard gaat en ons laat zien wat er mogelijk is met zo’n auto.” Na Strijpse Kampen, die totaal 3 maal verreden werd, was het tijd voor het vele prachtige onverhard bij Wintelre en Spoordonk. Na een service op de Habraken in Veldhoven werden deze proeven opnieuw verreden en werd het gevoel met de auto steeds beter. Ook in de auto was de stemming prima. In de avond werd het tijd voor de afsluitende proeven, Sint-Oedenrode en Son die ieder nog tweemaal een eventuele finish zouden kunnen tegenhouden. Echter reed het team behouden naar de finish en was de eerste echte kennismaking met de Yaris GR voltooid.

Roel: “Natuurlijk hebben we hier en daar wel een momentje gehad maar over het algemeen mogen we tevreden zijn met de finish. De komende tijd gaan we werken aan mijn zitpositie want die moet echt beter. Het is super om weer mee te rijden in een prachtig evenement als de ELE Rally. We hebben echt genoten van de prachtige klassementsproeven, waarbij onze thuisproef Sint-Oedenrode altijd waanzinnig blijft. Dit jaar was hij aangepast maar net als andere jaren is en blijft het een proef waar alles in zit. De sfeer in de GR Yaris Challenge is prima en ik kan niet wachten om straks de competitie echt aan te gaan als we de auto beter kennen.”

In verband met de zwangerschap van vaste navigatrice Ilse van de Sande, die daarom de komende tijd ook niet aan wedstrijden zal deelnemen, werd er contact gezocht met Gijs Boom die het team in 2016 ook uit de brand hielp. Voor Gijs was het ook een rentree op de rallypaden nadat hij als laatste wedstrijd de Visual Art rally in 2018 navigeerde. We moeten terug naar 2017 toen ze voor het laatst bij elkaar in de auto zaten: De eerste kampioenschapswedstrijd, de Zuiderzee Rally, waar Roel en Gijs als 0-auto aan deelnamen. 

Gijs: “Roel benaderde mij met het verzoek om Ilse te vervangen en daar hoefde ik niet lang over na te denken. En weer met zo’n leuke auto! Over de wedstrijd moeten we eerlijk zijn, dit was de eerste echte kennismaking met de auto en meteen competitie zit er dan nog niet echt in. Maar de kennismaking met de potente Yaris is goed bevallen. En wat is het ook weer fijn om terug te zijn in het rallywereldje en dan meteen met zo’n prachtig evenement als de ELE Rally.”

Challenge initiator Hans Weijs wint overall rally
De vooraf gehoopte strijd in de ELE Rally kwam er nauwelijks. Hans Weijs was met zijn Ford Fiesta R5 Mk II iedereen te snel af. Van de 11 klassementsproeven hoefde hij er slechts 2 aan Jim van den Heuvel (VW Polo R5) te laten qua snelste tijden. Kevin van Deijne haalde met zijn nieuwe Hyundai i20 N Rally2 een tweede plaats door zeer constant te rijden en de derde plaats was er voor Jim van den Heuvel. In de GR Yaris Challenge stond er ook geen maat op Yannick Vrielink, alhoewel het aantal scratches van Weijs wel iets hoger lag als dat van Vrielink (9 om 7). De tweede plaats was er voor Michiel Becx en de derde plaats voor Niek Oude Luttikhuis.