Afbeelding

Conflicten met toeleveranciers? Dit zijn je rechten!

Ingezonden Ingezonden

Ondernemen doe je nooit alleen. Zelfs als zzp’er niet, want vaak werk met anderen aan een project of ben je deels afhankelijk van toeleveranciers. Maar wat als je daar nu een conflict mee krijgt en je werk niet meer goed kunt doen? Kun je dan gebruik maken van je rechtsbijstandverzekering zzp of moet je de oplossing ergens anders zoeken?

Voordat je in de problemen komt
Het is logisch dat je pas over een oplossing nadenkt op het moment dat een probleem zich voordoet. Maar ondernemen is vooruitkijken. Zo sluit je een arbeidsongeschiktheidsverzekering zzp af als je gezond bent en niet wanneer je ziek wordt. Hetzelfde geldt voor eventuele conflicten die kunnen ontstaan.

Daarom is het goed om die risico’s al in beeld te hebben voordat je er in de praktijk tegenaan loopt. Denk dus goed na over je dagelijkse werkzaamheden en welke risico’s daarbij horen. Een rechtsbijstandverzekering is in bijna alle gevallen een goed startpunt, net als een aansprakelijkheidsverzekering.

Wanneer het conflict ontstaat
Op het moment dat een conflict ontstaat is het goed om een paar stappen zorgvuldig te doorlopen. Daarmee vergroot je de kans op een goede uitkomst. Verder hangt het ook nog af van wat het conflict precies inhoudt.

Is een product niet geleverd? Dan heb je er recht op dat het product alsnog geleverd wordt. Is het product kapot als het geleverd wordt? Dan heb je recht op een vervangend product. Het is in ieder geval belangrijk dat je de toeleverancier zo snel en zo duidelijk mogelijk informeert. Kijk de algemene voorwaarden nog wel even goed na voordat je dat doet.

In gebreke stellen
Kom je er niet uit met de leverancier? Dan kun je deze in gebreke stellen. Dat is een brief waarin je aangeeft wat er mis is gegaan en geef je de toeleverancier nog een laatste kans om het alsnog op te lossen.

Misschien heb je bij deze toeleverancier de hoop op een goede afloop al verloren, omdat je denkt dat deze toch niet overstag gaat. Maar dat is niet het belangrijkste bij een ingebrekestelling. Het is namelijk belangrijk dat je dit hebt gedaan, om later eventueel juridische stappen te ondernemen. Het is wel aan te raden om daar juridische expertise bij in te schakelen. Vaak is dat al genoeg om het conflict op te lossen. Als dat niet lukt is de volgende stap om naar de rechter te gaan en je daar je gelijk te halen.