Het kunstwerk dat te rigoureus is aangepakt volgens Frigge.
Het kunstwerk dat te rigoureus is aangepakt volgens Frigge.
Ingezonden

Meer respect voor kunstwerken

Cultuur

Sint-Oedenrode - In de krant zag ik een artikel zag over ‘de bron’ in Olland. Toevallig was ik bezig met een stukje over het onderhoud van de aangekochte kunstwerken. Bij een recent bezoek aan Beeldenpark Middelheim bij Antwerpen zag ik een perfect onderhouden exemplaar van het kunstwerk dat met draden aan de overkant aan de bomen verbonden is waardoor men zelf beweging kan oproepen – het orakel.

Regelmatig kom ik daar langs in het parkje bij de Dommel waar de draden al lang verdwenen zijn en het rooster waar je als belangstellende op kunt staan volledig is overwoekerd. Er is niets meer van het kunstwerk te zien. Achter de Knoptoren staat een kleine betonnen kapelletje waarvan het de bedoeling is dat men daar beeld en geluid bij kan krijgen. Werkt al heel lang niet meer en is daardoor een dood object geworden.

Sjoerd Buisman werkt met het beïnvloeden van groeivormen (zie de ‘Carroussel’ op de rotonde bij de Hertog Hendrikstraat). Op de rotonde bij de Hambrug heeft hij indertijd een fontein ontworpen waarbij de bomen er boven in een bocht omhoog groeien als een spiegelvorm tegenover de bocht die het water maakt. Deze bomen worden vol ijver recht gesnoeid. Tenslotte staat een boom rechtop.

En een aantal jaren geleden had ik al gereageerd op het groepje dat ontworpen was door Jan-Hein van Melis bij Odendael. Een waterput met tegeltjes die met allerlei afbeeldingen geglazuurd is. Daarbij een wilg en houten banken. Verwijzingen naar het verleden. Bij vervanging van straatmeubilair zijn de houten banken verwisseld voor blauwe metalen die niets met dit kunstgroepje en het verleden te maken hebben.

Ik ben niet speciaal op zoek gegaan, dit zijn objecten waar ik vaak langs kom. Waarschijnlijk is er meer. Wat ik er mee wil zeggen, is dat er voor veel geld kunstwerken worden aangekocht (daar ben ik blij mee!), maar kunstwerken vragen onderhoud. En ook onderhoud dat strookt met de uitgangspunten van de kunstenaar. Zowel tegenover de kunstenaar als ten aanzien van het bedrag waarvoor is aangekocht vind ik dat er meer respectvol met de kunstwerken moet worden omgegaan.

Adri Frigge