Afbeelding
Foto:

Rooise kunstenaar houdt solo-expositie in Den Haag

Cultuur Kunst en Cultuur

Sint-Oedenrode / Den Haag – De Rooise kunstenaar Cecilia Vissers hield al eens tentoonstellingen in New York en Texas, maar binnenkort komt daar Den Haag (galerie Helder) bij. Afgelopen zaterdag was de kick-off van haar solo- expositie. 

Vissers maakt onder andere werk van zorgvuldig uitgekozen warmgewalst staal; de huid van het stalen plaatwerk wordt daarvoor kritisch beoordeeld. Maar ook het zachtere metaal aluminium komt in aanmerking, dat door anodiseren bovendien een kleur kan meekrijgen. De oranje- of zilverkleurige vormen worden als een dualiteit van kleurencontrasten gecombineerd. Zoals een natuurlijke wisseling van dag en nacht, een bekend

fenomeen en toch iedere keer anders waarneembaar. Ze haalt haar inspiratie uit de ruige Schotse en Ierse natuur. Dagenlang loopt zij om het landschap in zich op te nemen. Alle natuurelementen zoals rotsen, water, wind, wolken, zon (vooral het licht) zijn voor haar essentieel. “De natuur vraagt niks terug, die is altijd al zichzelf”, zegt Vissers.

Je kunt Vissers een minimalistische lyrische landschapskunstenaar noemen. Ze voelt zich immers ook sterk verwant aan de landschapskunstenaar Richard Long. Ook heeft zij verwantschap met de minimalisten Donald Judd en Dan Flavin. Zij verbleef zelf al menigmaal in Marfa, Texas waar het levenswerk van Judd zich in het landschap manifesteert. Ook aan Robert Mangold refereert haar werk. De discipline van de abstract geometrische kunstenaars en minimalisten is haar niet vreemd.

Met de moderne techniek van watersnijden maakt Vissers rechthoekige vormen, spaarzaam voorzien van zorgvuldig ontworpen inkepingen aan de randen. Daardoor ontstaan er subtiele spanningsvelden die zich tot elkaar verhouden, elkaar versterkend of juist verzachtend. Vissers combineert deze rechthoekige vormen soms in één of meer paren elementen bij elkaar gerangschikt waardoor tussenruimtes ontstaan. Die elementen versterken elkaar dan in een evenwichtig spel van vorm en contravorm, van ruimte en tussenruimte, van spanning en verlossing.

“Met inachtneming van de gebruikelijke voorzorg is het ‘live’ bekijken van kunst in de galerie volstrekt veilig. Als alternatief zijn de shows ook online te zien op GalleryViewer”, zo vertelt de Rooise.