Monique en Adri in gesprek.
Monique en Adri in gesprek.

Roois Kamerkoor werkt samen met beeldend kunstenaar Adri Frigge

Cultuur

Sint-Oedenrode - Op 12 november geeft het Roois Kamerkoor een concert met de titel 'Impressies' waarbij het samenwerkt met Rooienaar Adri Frigge. Onder het genot van een kopje koffie met koek gaan we in gesprek met dirigente Monique Joosten en Adri Frigge om erachter te komen hoe die samenwerking eruit gaat zien.

Wat heeft ertoe geleid dat het Roois Kamerkoor de samenwerking met Adri Frigge heeft gezocht? Monique Joosten: "Voor mij is het zo dat verschillende kunstvormen elkaar versterken. Het projecteren van beelden tijdens een concert kan de zeggingskracht van muziek vergroten. Dat gebeurt tegenwoordig wel vaker bij muziekoptredens. Wat onze samenwerking met Adri nu zo bijzonder maakt, is dat hij live gaat schilderen terwijl het koor aan het zingen is." Het past heel goed bij elkaar omdat het beeldend werk van Adri Frigge onlosmakelijk verbonden is met moderne muziek. Frigge: "De relatie tussen muziek en beeld is er voor mij altijd geweest. In mijn werk zijn altijd klanken en bewegingen verwerkt. Al bij mijn eindexamen van de kunstacademie heb ik muziek van moderne componisten als uitgangspunt genomen." Zo maakte Frigge onder meer etsen bij de 24 preludes van Debussy, die getoond werden terwijl de muziek op piano werd vertolkt door Ruud Bouwman. Op het moment dat de pianist achter zijn vleugel zit, is het werk voor Adri in feite al afgerond. Dat zal bij het concert van Roois Kamerkoor anders zijn. Dan zijn zangers, dirigent en kunstenaar tegelijkertijd aan het werk. "We gaan samen het diepe in. We moeten het op hetzelfde moment waar gaan maken en dat is nieuw voor mij. Het geeft een speciale dimensie aan de samenwerking," vertelt Frigge verwachtingsvol.

Waar ligt voor jullie de grootste uitdaging in dit project?
Adri is daar heel duidelijk over. "Voor mij is dat de tijdsdruk. Normaal werk ik in de beslotenheid van mijn atelier en speelt de tijd niet zo'n grote rol. Nu moet ik gedurende 45 minuten tot iets komen, waarvan ik nu nog niet weet wat het gaat worden. Bovendien moet het product een grotere afmeting hebben, zodat het publiek het wordingsproces ook kan volgen." Monique vult aan. "Ik denk dat het voor het koor een fantastische ervaring wordt! De uitdaging voor ons ligt erin om geconcentreerd te blijven en Adri optimaal te inspireren."

Hoe is de voorbereiding op een dergelijke uitvoering?
Monique geeft aan dat zij voor dit concert nog meer beeldend heeft gewerkt met het koor dan ze anders al doet. "Nadat de zangers hun partijen kennen, begint het echte werk. Dan moeten zij de diepgang van het werk als het ware naar de oppervlakte brengen. Het is nodig dat ze zich inleven en zich voorstellen wat er in de muziek speelt. Daarbij maak ik gebruik van beelden en kleuren om bij de zangers de verbeelding te prikkelen."
"Dat is precies zo bij mijn werk," valt Adri haar bij, "het gaat om de zeggingskracht. Ik wil inbreken in de inhoud van de muziek. Het is dus niet zo dat als bij het concert straks de muziek omhoog gaat, mijn kwast ook omhoog gaat. Ik wil dat er na het concert iets staat wat de mensen boeit." "Daarin is er wel een verschil tussen jouw werk en dat van ons, als koor. Muziek vervliegt, maar jij laat iets na!"
Frigge bereidt zich voor door de muziek vooraf te beluisteren. Hij is als toehoorder ook een aantal keren bij de repetities van het koor. Schetsen maakt hij vooraf niet. "Hooguit breng ik alvast wat kleur op het doek aan als ondertoon."
Allebei zien ze een grote overeenkomst in hun werkwijze: "Het gaat om de balans tussen denken en voelen," geeft de kunstenaar aan. "Het denken is de technische kant, dat is als het ware het geraamte. Daarna en daarnaast komt de gevoelskant."

Tijdens het concert speelt Frigge ook op de piano. Welke plek heeft dat in het programma?
"Een bescheiden plekje! Ik speel enkele korte stukjes van Berio en Debussy als een illustratie van hoe ik verband probeer te leggen tussen muziek en beelden. Het is een inleiding op de muziek van Debussy die het koor uit gaat voeren. Zo hoop ik dat duidelijk kan worden hoe beelden en klanken met elkaar samenhangen. De klank die door de stilte beweegt is parallel aan de lijn die door het wit beweegt. De ruimte wordt gevuld hetzij met klanken, hetzij met lijnen."

Jullie houden allebei een korte toelichting bij het programma. Hebben jullie hiermee een educatief doel?
"Nee, educatief is het niet," vinden ze allebei. "Het zou fijn zijn als we de nieuwsgierigheid op kunnen wekken. We willen dat de mensen zich openstellen, dat ze zonder oordeel het gebeuren ondergaan," zegt Monique. "Precies, kijk naar alles, alsof je het voor de eerste keer ziet. Dat is een uitspraak van Picasso," weet Adri Frigge. "Mensen hebben vaak al snel een vooroordeel over moderne kunst klaar en dat is jammer. We willen inspelen op de verwondering." Monique: "Het thema van het concert 'Impressies' geeft het aan: van alle kanten komen er dingen op je af. Daar geef je je eigen interpretaties en verwerkingen aan"

Het concert vindt plaats op 12 november om 20.00 uur in de Sint Antoniuskerk in Nijnsel. De entree (inclusief koffie/ thee) bedraagt €12,00. Vrienden van het Roois Kamerkoor hebben op vertoon van de vriendenkaart gratis toegang. Reserveren kan via www.rooiskamerkoor.nl of telefonisch 0413 470014. Extra informatie over Adri Frigge is te vinden op www.adrifrigge.com