Afbeelding
Foto: Ellis Rijkers

Ingezonden stuk; Trotse burgemeester van Meierijstad

Gemeentenieuws Gemeentenieuws

Meierijstad - Met verbazing las ik de nieuwjaarswens van onze burgemeester Kees van Rooij op de voorpagina van DeMooiRooiKrant 5 januari. In deze wens zegt hij het volgende: Een fusiegemeente die, zo luidde de opdracht “in staat is de kwaliteit van dienstverlening op peil te houden, het voorziening-niveau te waarborgen en tegen een zo laag mogelijke kosten de samenleving van dienst te zijn.” Onze burgemeester durft te stellen dat die opdracht gelukt is. Een verdienste van ons allen: inwoners, ondernemers, organisaties, verenigingen, gemeentelijke organisatie, raad en college.

Nou beste lezer, met die stelling ben ik het helemaal niet eens en dat om de volgende reden. In het Eindhovens Dagblad van 4 januari las ik een schokkend bericht over Meierijstad. Hierin laat onze burgemeester en wethouders weten dat het komende half jaar, alle voor-overleggen voor bouwaanvragen niet in behandeling worden genomen. Wethouder Jan Goyaarts zegt: te begrijpen dat het aanscherpen van de regels voor vergunningaanvragen teleurstellend kan zijn voor inwoners, bedrijven en organisaties. Wat vindt u hiervan, beste lezer? Onze burgemeester geeft als reden dat hij te weinig deskundig personeel heeft! Dat is nog al wat, dat een burgemeester dat zegt en zijn wethouder zegt daar begrip voor te hebben. 

Mijn inziens is; de fusie is helemaal niet geslaagd. Kwaliteit en dienstverlening op peil houden en waarborgen, is op dit onderdeel mislukt. De taak van een wethouder is ondermeer; het toezien opdat wettelijke overschrijdingen van doorstroom-termijnen worden voorkomen. De wethouder had in het college moeten zeggen ”Dat gaat niet gebeuren. Ik ga alles in het werk stellen om dat te voorkomen” Dat doet hij dus niet. Hij toont begrip voor de situatie. En waar is de stem van de raad? Die ook moet toezien op de uitvoering van hun eigen beleid? Die hoor ik niet! Zijn weer te veel bezig met de komende gemeenteraadsverkiezingen.

Stel je voor, dat een commercieel bedrijf zou laten weten “geachte klant, omdat we het te druk hebben, kunt u het komende half jaar niet bij ons terecht”  Als ze dat zouden doen, zien ze hun klanten nooit meer terug. De burger van Meierijstad kan in deze geen kant op. Zo wordt de afstand burger / openbaar bestuur alsmaar groter.

Jan v. Acht