Lorelai, Emma, Viggo, Vinny en Kriek uit leerjaar V4ak1 wonnen de finale van de Brabantse Waterchallenge. Foto: Wiek van Lieshout
Lorelai, Emma, Viggo, Vinny en Kriek uit leerjaar V4ak1 wonnen de finale van de Brabantse Waterchallenge. Foto: Wiek van Lieshout Foto: Wiek van Lieshout

Elde leerlingen winnen Brabantse Waterchallenge met regenton

Regionieuws Onderwijs

Schijndel - Op donderdag 9 december vond de prijsuitreiking plaats van de Brabantse Waterchallenge 2021. Het Elde College deed voor de eerste keer mee en werd direct winnaar. Thera Cornelis, regio aanvoerder Jong Ondernemen kwam de prijs uitreiken aan de leerlingen.

De vijf leerlingen Viggo, Vinny, Kriek, Emma en Lorelai uit leerjaar V4ak1 wonnen de finale van de Brabantse Waterchallenge 2021. Hun idee, om regenwater geschikt te maken voor meer toepassingen in huis was volgens de jury het beste. 

De Brabantse Waterchallenge is ontstaan door een samenwerking tussen de provincie Noord-Brabant en de stichting Jong Ondernemen. De opdracht was dat leerlingen in groepjes een filmpje van maximaal 5 minuten maken waarin de leerlingen een oplossing kunnen bedenken voor een probleem met betrekking tot (grond)water. Jongeren spelen een belangrijke (toekomstige) rol als burger en bedenken vaak nog zonder kaders en zonder beperkingen creatieve oplossingen. 

Waterdeskundige Peter Ramakers – Programma Water en Bodem van Provincie Noord-Brabant – initiatiefnemer van dit project: ‘De waterchallenge is een geweldige mogelijkheid om het bewustzijn rondom klimaatadaptatie bij jongeren te vergroten. Erg leuk om de leerlingen tijdens de lespresentaties al bewuster te horen praten over water.’ 

Tijdens de finale zagen de leerlingen dat de andere deelnemers veel verschillende ideeën hadden, maar de leerlingen van het Elde College hadden zich geconcentreerd op een idee. “Het idee is ontstaan omdat we een normale regenton een beetje nutteloos vonden, want je kunt er dan alleen maar planten mee water geven. Met ons idee zou het water uit de regenton voor veel meer dingen gebruikt kunnen worden, zo zou je er bijvoorbeeld je auto mee kunnen wassen of de wc doorspoelen, eigenlijk alles waar je geen drinkwater voor nodig hebt. We hebben ook een app bij het concept bedacht zodat je zelf aan kunt geven hoe goed het water gefilterd moet worden, want niet overal is helemaal schoon water voor nodig. We hopen dat het idee ook echt uitgevoerd zal worden, “ vertellen de leerlingen trots over het project.