Pim Smit is een geboren en getogen Rooienaar.
Pim Smit is een geboren en getogen Rooienaar.

Pim Smit gaat afvalprobleem in de horeca te lijf

Zakelijk Zakelijk

Sint-Oedenrode - Na het inspirerende verhaal over de jonge ondernemer Eveline Vos van enkele weken geleden is het nu de beurt aan Pim Smit. Ook hij timmert als jonge twintiger aan de weg. De Rooienaar begeeft zich als ontwerper op een bijzonder pad. Zo gaat hij het afvalprobleem in de horeca te lijf met een eigen bedacht concept. Daar wil vast en zeker niet alleen DeMooiRooiKrant meer van weten…

Vertel eens wat over je bezigheden als designer
“Als ontwerper ben ik opgeleid aan de Technische Universiteit in Eindhoven om concepten te ontwikkelen. Oplossingen voor bestaande of toekomstige problemen in de samenleving. Daarnaast vond ik mijn passie in het ontwerpen van gebruiksproducten, omdat dit veel tastbaarder is dan conceptueel ontwerpen. Ik ben dan nu ook het meeste bezig met meubelontwerp. Deze meubels ontwerp ik op basis van de wensen van de klant, op maat. Daarnaast produceer ik ze ook zelf in mijn werkplaats. Naast het ontwerpen en maken van meubels ben ik bezig met het uitwerken van een wat groter maatschappelijk vraagstuk: het afvalprobleem in de horeca. Hiervoor ben ik met mijn project Fine Dining Delivery uitgekozen, samen met nog acht andere ontwerpers, om mee te doen aan het traject van Design to Market.”

Wat houdt Design to Market in?
“Design to Market is een acceleratietraject voor afgestudeerde ontwerpers. Hierin worden we met professionele coaching geboost om onze producten of diensten op de markt te brengen. Tijdens dit traject worden we ook opgeleid als Creative Consultant. Dit zijn dure woorden voor een adviseur in de creatieve sector. Hiermee kunnen we dus later gestructureerd advies geven op basis van de ontwikkelingsmodellen die we zelf met onze producten doorlopen hebben.”

Wat is Fine Dining Delivery? 
“Ik ben uitgekozen voor Design to Market met mijn project Fine Dining Delivery. Om een beetje een context te schetsen: vanaf 3 juli 2021 is de wetgeving rondom Single-Use-Plastics veranderd, waardoor er gelukkig een groot aantal herkenbare producten is verdwenen uit de schappen. Denk hierbij aan rietjes, plastic bekertjes en roerstaafjes. Maar nog steeds wordt in de horeca enorm veel afval geproduceerd, veelal in de vorm van take-away verpakkingen. Fine Dining Delivery is een combinatie van een product en een dienst. Het product is een herbruikbaar take-away servies voor restaurants in het hogere segment. Daarnaast ontwikkel ik een logistieke service die het servies verzamelt, reinigt en weer verdeeld over de restaurants. Dit alles om, bewust zonder afval, te kunnen genieten van fine-dining thuis.”

Hoe kwam je op dat idee?
“Het is een combinatie van drie dingen. Mijn passie voor koken, ontwerpen en mijn stage in China. Tijdens mijn studie aan de TU/e heb ik een half jaar in China gewoond, stage gelopen bij de fabriek van Royal Ahrend in een bijstad van Shanghai. Toen ik daar mijn appartementje in liep viel me meteen iets op, er was wel een keuken, maar geen fornuis. Na een tijdje werd het me duidelijk dat ik niet de enige was zonder fornuis. China heeft een eetcultuur, dat was ook één van de redenen waarom ik het daar zo naar mijn zin had. Maar een eetcultuur zonder keuken brengt natuurlijk een grote uitdaging met zich mee. De mensen daar aten dus vaak in restaurants of bestelde een take-away maaltijd die per scooter thuisbezorgd werd.

Denk jij als designer over vraagstukken na in meerdere branches?
“Als ontwerper denk je na over allerlei vraagstukken. We zijn opgeleid om methoden toe te passen die in elke branche problemen kunnen oplossen. Maar ik doe graag dingen die ik echt leuk vind, en vind mijn passie nu in gebruikersproducten voor in je leefomgeving. Ik zoek een balans tussen grote maatschappelijke vraagstukken zoals die van Fine Dining Delivery, en kleinere functionele ontwerpen zoals mijn meubels.”

Wat zijn je ambities?
“Mijn ambities zijn om dit jaar Fine Dining Delivery volledig uit te werken en op de markt te brengen. Om vóór de Dutch Design Week met een tastbaar product te komen om het daar tentoon te stellen. Daarnaast is mijn ambitie om mijn bedrijf Pim Smit Design te ontwikkelen en met een aantal heel interessante projecten bezig te zijn dit aankomende jaar!”