Marco Bemelmans
Marco Bemelmans

Chocoladetabletten van Elde-leerlingen voor minimakinderen

Onderwijs Onderwijs

Schijndel - De klas van docent Horeca, Bakkerij en Catering, Marco Bemelmans, gaat in aanloop naar Sinterklaas actievoeren voor kinderen uit gezinnen van minima’s en kinderen die steun krijgen van de Voedselbank. Ze maken in teamverband overheerlijke chocoladetabletten.

De actie was er vorig jaar ook, alleen toen werden er chocoladeletters gemaakt in plaats van chocoladetabletten. Bemelmans: “Ik had nu de tijd niet om buiten m’n lesuren alle letters weg te spuiten, vorig jaar deed ik daar vier weken over. Chocolade moet je eerst smelten, koelen en daarna een klein beetje verwarmen.” Goede chocola moet volgens Bemelmans de juiste glans en krokante harde ‘knak’ hebben. Zijn net binnengekomen chocolademachines verwarmen de chocolade voor hem zodat hij snel vele kilo’s chocola klaar kan maken. “Het zullen er niet zoveel worden als vorig jaar, ik heb zo’n 15 tot 20 kilo chocola en één tablet weegt 150 gram. Reken maar uit, dat worden veel minder dan 200 tabletten.” De steun van leverancier Callebaut miste de actie dit keer omdat ze te laat de mail van Bemelmans zagen, het bedrijf doneerde vorig jaar 40 kilo. “Ondanks dat het veel scheelt kunnen we dankzij de gedoneerde chocola van buurtbewoners en bedrijven uit de regio alsnog veel kinderen blij maken.” De tabletten zullen op 3 december om 13 uur worden uitgedeeld. “Het is leuk om kinderen uit gezinnen die het niet te breed hebben een chocoladetablet te geven met een persoonlijke tintje. Kinderen krijgen niet een dure chocoladeletter maar je ziet dat ze wel genieten van het tablet dat speciaal voor hen is gemaakt.” 

Samenwerken voor wij-gevoel
Leerlingen werken tijdens het chocoladeproject veel samen. Bemelmans: “Het wordt een lopende band aan leerlingen die een groot productieproces vormen. Zo leren leerlingen professioneel en productmatig in series te werken.” Voor de scholieren is dat best even wennen, normaal werken ze individueel. Nu zijn ze afhankelijk van elkaar. “Als bijvoorbeeld Pietje in de fout gaat dan kunnen anderen niet verder werken. Ze moeten strak letten op hygiëne en de koeling. Je kunt de chocola te snel koelen, daarmee haal je de glans eruit en wordt het dof.” Leerlingen leren met name sociale aspecten en welke plek ze hebben in het gezamenlijke productieproces. “Ik wil meer het wij-gevoel creëren bij deze ‘ik-generatie’. Ze zien vaak wat en willen het nu meteen hebben, maar zo werkt het altijd niet in het leven. Hoe ga je om met tegenslagen en andere wensen van leerlingen, dat leren we in het chocoladeproject.” Kortom meer de dialoog met medeleerlingen zoeken en minder vanuit je eigen wensen denken. Volgens Bemelmans moet je in een bakkerij ook samen op deze manier een team laten draaien.

De docent vraagt op Facebook regelmatig om oude verpakkingen zoals Griekse yoghurt of Chinese plastic bakjes om te recyclen. “Voor onze opleiding tot traiteur (kok die kwalitatieve opwarmmaaltijden thuis levert) is het leerzaam dat leerlingen kant-en-klare maaltijden leren te bereiden en te verpakken.” Hijzelf en zijn leerlingen verbazen zich geregeld over de respons uit de buurt. “Je ziet reacties en donaties van buurtbewoners. Kilian van der Schoot verzamelde bij collega’s donaties door hen tikkies te versturen en van dat geld chocola te kopen, dat vind ik mooi.” Bemelmans gaat met zijn leerlingen later in december die buurt rondom de middelbare school nog verrassen met een geheime traktatie. Zo wil hij benadrukken dat de school niet op zichzelf staat in de buurt. “Vaak zie je alleenstaande scholen waarvan buurtbewoners geen idee hebben wat zich daar afspeelt. Ik wil dat we naar buiten treden en dingen samen doen met de buurt.” Het presentje moet tevens een blijk zijn van waardering voor wijkbewoners en de parkeeroverlast van wijkbewoners wat goed te maken. Bemelmans wil zo graag meer Schijndelaren laagdrempelig betrekken bij de school. “Ik wil in de eerste plaats de buurt aan me gebonden hebben en daarna bedrijven. Al het contact tussen leraar en leerlingen gaat makkelijker als de school weinig afstand heeft van de buurt.” Bemelmans is tevreden als de acties kinderen een mooiere dag en een gevoel van waardering meegeeft. “We gaan volgend jaar ervoor om twee keer zoveel chocoladetabletten, letters of iets anders te maken, we gaan voor 450 stuks!”