Deze kinderen zijn druk met een opdracht.
Deze kinderen zijn druk met een opdracht. Foto:

Basisschoolkinderen maken kennis met educatieproject “Kunstructeur Warnet”

Onderwijs Onderwijs

Sint-Oedenrode - De kinderen van de groepen 5 en 6 van al onze Rooise basisscholen zijn deze week te vinden in het SDG Ontdeklab. Ze nemen namelijk deel aan het educatieproject “Kunstructeur Warnet”. Een project bestaande uit een combinatie van kunst en techniek in uitvoering. 

Door: Caroline van der Linden

Elk jaar heeft dit educatieproject een uitdagend en actueel thema met verschillende invalshoeken. Het vraagt om een creatieve benadering van docenten en leerlingen vanuit onderzoekend en ontwerpend leren. Dit jaar is gekozen voor een voorstelling. In het dorpshuis in Zijtaart op een tribune middenin een witte kubus, werden ze opgeslokt door een videowereld van 360 graden. Op vier grote schermen en tegelijkertijd live, zagen ze één acteur, die als veertig verschillende personages, uiteenlopende fragmenten van een leven bespeelde. Zo was een vrouw op zoek naar haar hondje, waren mensen met punthoedjes onderweg naar een feest en streek een man zijn das op strijkmuziek. Iedereen die er naar keek zag andere details en maakte in zijn of haar hoofd een andere voorstelling.

De uitvoering was een eerste aanzet om de leerlingen te inspireren. De vervolgopdracht vindt deze week plaats in het SDG Ontdeklab Meierijstad. De leerlingen nemen deel aan een workshop onder leiding van kunstenaars Juup Luijten en Babe Dijkstra van toneelgezelschap Schippers&VanGucht, waarbij het lesmateriaal ontwikkeld is door Cultuurkade naar idee van het Designmuseum. Het thema van dit jaar luid “Verander’ns”. Verander eens van standpunt, verander eens jezelf of iets anders, je omgeving, het verhaal, de vorm of de functie.

We spreken twee leerlingen van basisschool Antonius van Padua uit groep 6, welke met hun leerkracht Marieke van Rijn en leerkracht in opleiding Kevin van der Heijden, deelnemen aan de workshop. “We hebben een tekenopdracht gekregen waarbij we iets nieuws moesten tekenen wat veranderde naar oud. Erg leuk om te doen, vooral omdat het nooit fout was wat je deed, alles kon.” Babe vult aan: “de kinderen hebben allemaal hun eigen beeld gevormd van de voorstelling. We hebben besproken wat we hebben gezien en waarom een ander het misschien anders ziet. Vanuit daar kijken de kinderen zelf welke veranderingen er doorgemaakt kunnen worden. Hun tekeningen hebben ze verzameld, samen met spullen van de voorstelling. Hiermee gaan ze op school een voorstelling maken. Ze laten veranderingen zien door middel van korte filmpjes. Deze sturen ze naar ons op en wij maken er een gezamenlijke virtuele voorstelling van.”

Benieuwd naar het eindresultaat, binnenkort zal het te zien zijn via een link die de kinderen zullen ontvangen.