De opbrengst van het BIZ model wordt onder andere besteed aan vermaak. foto: www.dieenefotograaf.nl
De opbrengst van het BIZ model wordt onder andere besteed aan vermaak. foto: www.dieenefotograaf.nl Foto: www.dieenefotograaf.nl

BIZ-model kan centrum dubbel budget opleveren

Financieel Financien

Sint-Oedenrode - Rooise winkeliers dragen al iets meer dan tien jaar geld af via het zogenaamde reclamebelastingmodel. Dat model houdt op termijn op te bestaan. Volgens de landelijke overheid is het namelijk gedateerd. Veel gemeenten zetten in op Bedrijveninvesteringszones (BIZ-model) als vervanger. Niet alleen ondernemers met reclame op de gevel moeten dan gaan betalen. Ook andere bedrijven binnen een bepaald gebied gaan dan een bedrag afstaan. Vastgoedeigenaren wordt gevraagd eveneens bij te dragen. Als twee derde van de ondernemers en vastgoedeigenaren in het najaar voor dit model stemt, dan wordt vanaf 1 januari 2022 ongeveer het dubbele bedrag opgehaald. Dat is dus veel meer geld om het centrum naar een hoger plan te tillen.

Op dit moment leeft de transitie nog niet. Vorige week dinsdag- en woensdagavond werden informatieavonden gehouden in De Gouden Leeuw. Op dinsdag voor ondernemers en een dag later voor vastgoedeigenaren. Op beide avonden was de opkomst volgens Pieter van de Kamp van het Centrummanagement ‘teleurstellend’. “Er is dus nog genoeg werk aan de winkel”, gaf Stefan van Aarle van Stadkracht aan. In heel Nederland krijgt hij van gemeenten de opdracht om centra te informeren over het BIZ-model. DeMooiRooiKrant ging met hem in gesprek.

Wat houdt BIZ precies in?
“Een BIZ biedt de mogelijkheid om te komen tot een collectieve, structurele financiering waarbij alle ondernemers en/of vastgoedeigenaren in het centrum gaan meebetalen. De regels zijn door de Rijksoverheid vastgelegd in een wettelijk kader. Over meerdere jaren wordt in een afgebakend gebied (in dit geval het centrum van Sint-Oedenrode) een regeling ingevoerd betreffende de individuele bijdrage van ondernemers en/of vastgoedeigenaren met als doel activiteiten en projecten gezamenlijk te financieren. Denk aan marketing, evenementen, uitstraling en de aanpak van leegstand. Ondernemers en vastgoedeigenaren stemmen zelf over de wenselijkheid van het systeem. Alleen als de draagvlakeisen - zoals geformuleerd in de wet - behaald worden dan is de BIZ een feit. Het invoeren van een BIZ is populair in Nederland. Er zijn inmiddels vele honderden ‘BIZzen’ actief, zoals in het centrum van Veghel.”

Wat zijn de voordelen voor het Rooise centrum?
“Er is meer budget en voor een langere termijn, dus meer slagkracht. Er zullen geen ‘free-riders’ zijn, omdat iedere gebruiker (en mogelijk later iedere vastgoedeigenaar) meebetaalt. Collectieve investeringen komen gemakkelijker van de grond, bovendien is collectief aankopen vaak goedkoper en effectiever. Daarnaast zorgt het voor een betere uitstraling van het centrum en is het democratisch. Iedere gebruiker kan ja of nee zeggen tegen de invoering van een BIZ. Een paar andere voordelen: De onderlinge saamhorigheid vergroot en ze kunnen professioneler opereren en makkelijker organiseren.”

Gaan ondernemers meer betalen?
“Het tarief wordt bepaald op basis van de WOZ-waarde, met voor ondernemers een minimum van €495,- en een maximum van €900,- per jaar. Dit is vergelijkbaar met het minimum en het maximum van de reclamebelasting. De meeste ondernemers betalen het minimumtarief. Omdat meer ondernemers onder de BIZ vallen dan onder de reclamebelasting (alle niet-woningen in plaats van alleen ondernemers met een reclame-uiting) krijgen de huidige leden van Rooi2000 een financieel voordeeltje. Die contributie zal namelijk worden verlaagd wanneer de BIZ een feit is.”

Wat gaat er gebeuren met het model reclamebelasting?
“Indien de meerderheid van de ondernemers instemt met een BIZ dan verdwijnt de reclamebelasting per 1 januari 2022. De reclamebelasting is een methode die relatief duur is om uit te voeren. De BIZ sluit aan op de WOZ-administratie van de gemeente en is daardoor goedkoper. Maar het betekent ook dat meer ondernemers betrokken worden. Niet alleen ondernemers met een reclame-uiting, maar alle niet-woningen conform de WOZ-administratie. Uiteindelijk stopt de reclamebelasting sowieso helemaal.”

Wat als het Rooise centrum straks geen reclamebelasting heeft, maar ook geen BIZ?
“Dat scenario is niet wenselijk. Dat betekent dat een model met een vrijwillige contributie het enige alternatief is. De inkomsten nemen dan naar verwachting fors af, waardoor er minder georganiseerd kan worden in het centrum.”

Wanneer wordt er gestemd en hoeveel stemmen zijn er nodig?
“Ondernemers gaan komend najaar naar de stembus (waarschijnlijk oktober). Er moet aantoonbaar draagvlak zijn bij de bijdrageplichtigen binnen het afgebakende gebied, alvorens een BIZ wordt ingesteld. Hieraan worden in de wet meerdere voorwaarden gesteld: de totale respons bij de draagvlakmeting is minimaal 50%, van de respondenten is minimaal 2/3 voor en de voorstemmers vertegenwoordigen meer WOZ-waarde dan de tegenstemmers.”

Van Aarle adviseerde Rooi2000 en Centrummanagement in het werven van stemmers. “Langs de deuren gaan is essentieel”, gaf hij een tip. Ook vertelde hij dat het winkelconcentratiegebied voor het BIZ-model wordt uitgebreid tot aan de Hambrug. Dat klinkt tegenstrijdig, omdat in de Centrumvisie wordt omschreven dat het winkelgebied op den duur juist ingekrompen dient te worden. Toch is er voor gekozen, om dat zo de nieuwe Albert Heijn en de Aldi de dans niet ontspringen. Ook zij gaan dan bij genoeg stemmen voor BIZ meebetalen aan evenementen en projecten van het centrum. Voor het Rooise centrum is het in oktober dus erop of eronder. Wanneer niet voor het BIZ-model gestemd wordt, zal Sint-Oedenrode vrijwel zeker achterop raken bij andere centra in de regio.