Adrie van Miltenburg.
Adrie van Miltenburg. Foto: Jos van Nunen

‘Ik merk naast frustratie en woede steeds meer berusting’

Zakelijk Zakelijk

Sint-Oedenrode - Iedere maand gaan we de boer op om Rooise ondernemers te interviewen van verschillende branches die lid zijn van de Business-to-Business vereniging. We vragen naar de huidige werkzaamheden, wat hen verder bezighoudt en uiteraard wordt ook het onderwerp corona besproken. In deze ronde spreken we Adrie van Miltenburg van JVM financieel advies.

Vertel eens wat meer over je bedrijf.
“Wij zijn een administratie & (fiscaal) adviesbureau. Begin dit jaar hebben we onze naam veranderd en een nieuwe website ontworpen die beter aansluit: www.jvm-fa.nl Wij onderscheiden ons door de mate van automatisering in combinatie met een uitgebreid netwerk van deskundigen. Onze klantenkring is zeer divers. Van horecaondernemers en detailhandel tot productiebedrijven en webshops. Zeker webshops zijn bij ons een sterk opkomende klantengroep waarbij de combinatie van maximale automatisering, kennis van buitenlandse handel en bekendheid van de financiële markten uitstekend aansluit bij dit klantenprofiel. De horecaondernemers zijn door de coronacrisis zeer hard geraakt. Ik merk naast frustratie en woede steeds meer berusting. Er zullen ondernemers stoppen, velen met schulden. Ze hebben geld geleend bij familie, waarmee financiële problemen familieproblemen werden. De horecasector kan dan ook niet zonder een overheidsplan voor het aflossen/kwijtschelden.”

Hakt de coronacrisis er in?
“Helaas worden bij ons veel klanten zwaar getroffen door de coronamaatregelen. Wij hebben voor veel klanten de subsidies aangevraagd en succesvol verweer gemaakt op afgewezen aanvragen. Het heeft echter voor ons ook voordelen, omdat veel klanten buiten de regio zijn gevestigd, hadden wij veel reistijd. Tegenwoordig is men eerder bereid zaken middels Zoom en Teams te bespreken.”

Zijn er nog meer ontwikkelingen?
“Een andere ontwikkeling die afgelopen jaar merkbaar versneld is, is de slechtere service van veel financiële- en overheidsinstellingen. Omdat de specifieke klantkennis vaak ontbreekt worden slechte en dure adviezen gegeven. Zeker startende ondernemers worden vaak heel slecht geadviseerd. Mijn advies is dan ook aan mensen die een onderneming willen starten of overnemen om eerst contact op te nemen met ons, voordat men kostbare fouten gaat maken. Uiteraard is een kennismakingsgesprek niet alleen gratis maar geeft je ook een veel grotere kans op succes.”