Jos, Ans en de dochters Kim en Anouk (r)
Jos, Ans en de dochters Kim en Anouk (r) Foto: Jos van Nunen

Eerst linnenparty’s in de buurt, nu pakketten door heel Europa

Zakelijk Zakelijk

Sint-Oedenrode - Het zijn geen tijden om een jubileum groots te vieren. Dat laat corona niet toe. Toch willen tweelingzussen Anouk en Kim van de Ven er wel graag bij stil staan dat hun bedrijf Vennotex 35 jaar bestaat. Meerdere keren per week komen ze met aantrekkelijke (win)acties op sociale media. Inmiddels hebben ze een echte ‘fanbase’ opgebouwd en weten trouwe klanten hen al jaren te vinden. De beddenspeciaalzaak uit Nijnsel stoomt dan ook met rasse schreden door naar een veertig- en vijftigjarig bestaan. En dan te weten dat alles begon met de linnenparty’s van moeder Ans.

Door: Jeroen van de Sande

“Vertegenwoordigers snapten niet dat ik zoveel verkocht”, blikt zij terug op de begintijd, waarin ze meerdere avonden per week huiskamers met geïnteresseerde klanten in de hele regio bezocht. Het is vrijdagmorgen en het hele gezin zit aan tafel. Althans, Kim zit anderhalve meter verderop achter de balie, want de telefoon rammelt met regelmaat. De zaken gaan goed, ondanks de corona-beperkingen (mensen besteden meer geld aan en in huis) en nu klanten weer op afspraak mogen komen, zwaait ook de hoofdingang af en toe open. Iedereen wordt vriendelijk welkom geheten en geholpen. Alles in de geest van hoe het ooit begon. Ans is een vrouw met verkopersbloed en dat betaalde zich uit. Ze kreeg eens de opmerking van een ondernemer dat ze voor zichzelf moest beginnen en nam dat serieus. Na een paar jaar huiskamerverkoop, werd verhuisd naar Nijnsel. Een kleine showroom liet zien wat ze in huis hadden. Toen Jos zich na 5 jaar mengde in het bedrijf (eerst alleen op zaterdag, maar later fulltime) ging de groei ineens extra hard. Vennotex kreeg naam in heel Zuid-Nederland. Het verkocht en verkocht… “Ik weet nog dat we in het begin de veewagen van een bevriende ondernemer mochten lenen om de grote partijen linnengoed te kunnen leveren bij een klant. Daar stonden we dan tussen de megagrote vrachtwagens aan de los- en laadkades. De fabrikanten snapten niet waar we het allemaal lieten”, glimlacht Ans.

Het onderkomen in Nijnsel was strategisch. Jos: “We kochten het omdat we wisten dat we hier konden uitbreiden. Dat hebben we stapje voor stapje gedaan.” Al jaren, sinds ’92, is Vennotex van de omvang zoals het nu is. Een ruime showroom en ook plek voor veel opslag. Hoewel Ans en Jos nog vaak langskomen - soms wat helpen, pallets met volle dozen uitpakken en controleren, maar vooral ook adviseren - runnen de zussen alweer sinds 2007 samen het bedrijf. Dat gebeurde heel organisch, erg vanzelfsprekend. “Het voelde ook meteen normaal.”, zegt Anouk. “We zijn tussen de bedden en achter de balie opgegroeid. Toen we een jaar of tien waren – misschien al wel eerder – deden we al allerlei klusjes. We zijn er gewoonweg mee opgegroeid.” Ans en Jos zien het ook zo. Ans: “Dat het voor de meiden meteen goed voelde, komt omdat het van ‘ons’ was en is: onze handel, ons werk, ons leven”, ze gebaart naar haar man en kinderen. Het levenswerk van haar en haar man wordt voortgezet en daar zijn ze zichtbaar trots op. Op een nuchtere wijze, dat dan weer wel…

Ondertussen is de wereld gaan veranderen. Ans en Jos komen uit de tijd dat de verkoper een halfgod was. Zij wisten alles en de klanten stelden zich vrij afhankelijk op. Dat is nu wel anders. Door het internet komt iedereen goed beslagen ten ijs en moet de verkoper ‘harder werken’ om te overtuigen. Anouk: “Soms zoeken ze informatie op waar ik bij sta, om me testen misschien? Zelfs prijzen pakken ze er bij. Toch weet ik dat altijd goed uit te leggen. Het hoort er inmiddels bij.” Kim en Anouk blijven er nuchter onder dat internet zorgt voor meer concurrentie. Maar ondernemend als ze zijn, weten ze ook dat het juist kansen oplevert. De eigen webshop is een goed voorbeeld. Anouk heeft zich daar de laatste jaren op gestort. De bestellingen komen iedere dag binnen. Niet alleen uit Nederland, maar zelfs uit Spanje en Denemarken. “Dat komt door het merk Riviera Maison. Dat is erg populair en wij kopen daar heel grote partijen van in om daarna voor heel aantrekkelijke prijzen aan te bieden”, legt Anouk de internationale verkoop uit.

Toch is en blijft lokaal het belangrijkste voor familie Van de Ven. Ze koesteren hun klanten die al decennia lang over de vloer komen en bieden de service die ze nergens anders krijgen. Mensen die slecht ter been zijn, zoeken ze zelfs op om te adviseren. “We doen het allemaal. Eigenlijk is niets ons te gek”, vertellen Jos en Anouk samen. Het heeft er mede voor gezorgd dat ze nu zijn wie ze zijn met Vennotex. Alle reden voor een feestje. In bescheiden kring, maar ook de klanten gaan profiteren. 35 jaar Vennotex betekent dat het getal 35 een grote rol gaat spelen in 2021! Hou daarom DeMooiRooiKrant, de website/webshop en social media in de gaten.