De zussen Elly (l) en Marie-Jose. Foto: Raoul Hollants
De zussen Elly (l) en Marie-Jose. Foto: Raoul Hollants Foto: Raoul Hollants Photography. Nothing in this image may be altered, changed or manipulated in anyway without written permission

Gerund door zussen: Uitvaartzorg Van der Steen & Appels

Zakelijk Zakelijk

Best/Sint-Oedenrode - We laten met regelmaat interessante ondernemers aan het woord. Hij of zij vertelt wat over de onderneming. Wie zijn deze Bestse ondernemers die een link hebben met Sint-Oedenrode? Deze maand de zussen Elly van der Steen en Marie-José Appels. De geboren en getogen Bestenaren zijn trots op hun onderneming: Uitvaartzorg Van der Steen & Appels. Marie-José zullen veel mensen kennen van haar tijd bij de Rabobank in Sint-Oedenrode.

“In maart bestaan we alweer één jaar”, lacht Elly. Ze blikt samen met haar zus Marie-José terug op hoe ze zijn gestart. Al jaren hadden ze het er al over om samen iets te ondernemen. “We hadden altijd wel een reden waarom het niet kon. We hadden beiden een vaste baan, maar de drang om zelf iets te beginnen bleef groeien”, vertelt Marie-José. De uitvaartonderneming was niet helemaal een sprong in het diepe. Elly werkte namelijk al jaren in de branche. Uiteindelijk gingen ze samen aan de slag. Hun sterkste kracht? Ze doen vrijwel alles samen. “Je maakt minder fouten. Je kijkt alles van elkaar na”, leggen ze uit. “Het heeft meerwaarde als je met zijn tweeën komt in een gesprek. De familie kent ons en andersom.”

Doordat ze elkaar door en door kennen weten ze precies wat ze kunnen verwachten. “We vullen elkaar aan. Eén blik is genoeg.” Niet alleen Elly’s ervaring in de uitvaartzorg komt van pas. Marie-José werkte tientallen jaren voor de Rabobank. “Zij is financieel heel goed onderlegt. Heel veel mensen hebben daar vragen over: erfenis, hypotheek enzovoort. Ik weet daar niet zoveel van. Maar Marie-José wel”, zegt Elly.
Wat trekt hen zo aan in deze branche? Elly: “We hebben zelf ervaren hoe fijn goede hulp is bij een uitvaart. Het helpt bij het verwerkingsproces. Ik heb mensen gesproken die dit anders hebben ervaren.” Dit motiveerden hen. “Je bent echt van toegevoegde waarde”, vult haar zus haar aan. Oprechte interesse, persoonlijke hulp en meedenken met mensen. Zo kan je hun werkwijze omschrijven. Niks is te gek of raar. Koeken op een uitvaart omdat iemand die altijd at. Waarom niet? “Als het belangrijk is voor die mensen, dan regelen wij dat.”

Op 1 maart 2020 startten ze uitvaartzorg Van der Steen & Appels, eigenlijk aan het begin van de pandemie. Ze kennen niet anders dan uitvaarten in coronatijd. De maatregelen zijn om hun oren gevlogen. Zo veranderde het aantal mensen dat mag komen op een uitvaart regelmatig. Maar ze blijven positief. “Het maakt het soms uitdagender, maar dat is leuk. Je komt nu met creatieve oplossingen en die blijven de mensen wel bij.”

www.uitvaart-vandersteen-appels.nl