De zaak van deze persoon loopt nog steeds en nog steeds is deze gevallen fietser nog steeds niet klachtenvrij. Hij viel in 2018 op het fietspad van de Ollandseweg.
De zaak van deze persoon loopt nog steeds en nog steeds is deze gevallen fietser nog steeds niet klachtenvrij. Hij viel in 2018 op het fietspad van de Ollandseweg.

Het gaat gebeuren!

Verkeer Verkeer

Olland - We krijgen een mast, we krijgen 4G. Wat een goed bericht is dat, eindelijk. Toen in september 2019 in Nederland de 4G uitviel, bleken er opeens mensen te sterven omdat niet op tijd alarmdiensten ingeschakeld konden worden. Nu her en der masten in brand worden gestoken, wordt gesproken over een levensgevaarlijke situatie. Hier leven wij dus al jaren in, maar dat gaat gelukkig (misschien dit jaar nog wel….) opgelost worden. Daarmee zijn nog niet alle problemen voor ons Ollanders verdwenen.

Ingezonden door: John Schuurman

Als inwoners van een dorp zonder winkels en weinig eetgelegenheid zijn wij aangewezen op voorzieningen in omliggende dorpen als Rooi. Regelmatig pakken we dus de fiets om onze boodschappen te doen. We vermijden echter zoveel mogelijk (de weg naar) Rooi, het is gewoon niet te doen om een doosje eieren heel thuis te brengen. Je fietsmand stuitert zo de sloot in, en jijzelf er achteraan.

Het fietspad is een aaneenschakeling van allerlei inferieure bestratingsmaterialen, geen 20mtr achter elkaar is hetzelfde en het is niet mogelijk hier met de fiets niet vloekend overheen te gaan. Wat een ellende. We zien ook veel fietsers gewoon de rijweg nemen. In augustus 2018(!) werd in DeMooiRooiKrant geschreven dat het fietspad niet meer goed te berijden was en dat het in 2020 opgeknapt zou worden. September 2018 reed een toerist op een racefiets op een wortel en kwam heel vervelend ten val. Hij schreef hierover toen een stuk in deze zelfde krant. Zijn zaak loopt nog steeds en hij is nog steeds niet klachtenvrij.

Meierijstad is een gemeente met een grote populatie ouderen met een elektrische fiets. Allemaal mensen met een redelijke snelheid, maar een kwetsbare fysieke gesteldheid. Vele fietsroutes lopen door en langs ons mooie dorp. Dit bij elkaar maakt het levensgevaarlijk. Wanneer je dan nu weer leest “Veiligheid gaat boven comfort”(MR 3-6-2020) dan zakt mijn broek af. Nog zo’n argument, eerder gebruikt; “wanneer je er met een normale snelheid overheen rijdt is het prima te doen”. Probeer maar eens dan zou ik zeggen. Elk voorjaar wordt dit weer een stukje erger. De wortels raken de onderzijde van de bestrating, er is wrijving door berijding, schade aan bovenzijde wortels, wordt wondweefsel (littekenweefsel zeg maar), en elk voorjaar wanneer de groei weer inzet wordt dit dikker. Vorig jaar is er met enkele lapmiddelen getracht iets te verbeteren, dat effect is nu dus allang weer weg en er staan nog steeds bordjes om fietsers te waarschuwen. Dus ik adviseer iedereen voorlopig nog deze weg te mijden... .

Ronduit schandalig dat de gemeente, die veel budget heeft uitgetrokken voor verbetering van de infrastructuur, dit al jaren negeert. Het lijkt me dus een taak voor diezelfde gemeente om met het onlangs gemelde begrotingsoverschot van 7 ton de belofte uit 2018 gestalte te geven.

Voorlopig is er de vooruitgang dat we binnenkort 112 kunnen bellen wanneer er weer iemand met een gebroken sleutelbeen of erger tegen de grond ligt, al krijg ik als inwoner van een prachtig dorpje met vele mogelijkheden het idee dat wij er niet toe doen. Ik zou graag met ‘onze’ vertegenwoordigers een keertje op een zonnige zomerdag het fietspad langs de Ollandseweg trotseren.