Afbeelding

Ondernemers aan het woord: Peter Hulsen

Zakelijk Zakelijk

Sint-Oedenrode - Toen de overheid enkele weken geleden de meest verstrekkende maatregelen afkondigde, stortte alles even in. Complete bedrijfstakken waren in shock. Dat merkten ze ook bij Nieuwenhof en Hulsen (oftewel NH Adviseurs) waar Rooienaar Peter Hulsen eigenaar van is. Afspraken werden afgezegd, ondernemers lieten investeringen en plannen even voor wat ze waren. Ongunstig voor iedereen, maar voor NH Adviseurs ook een moment om te laten zien uit wat voor hout ze gesneden zijn.

“Ons advies in deze tijd luidt: ‘blijf met deskundigen praten’, zodat je weet hoe je deze strijd aan kunt gaan”, is Peter duidelijk. “Inzicht in je eigen bedrijf is belangrijker dan ooit. Weet wat er speelt binnen je organisatie, ken je getallen en je verdienmodel. Dan krijg je rust.” Bij NH Adviseurs zagen ze wat paniek in de eerste weken na de aankondigingen. Maar al snel bleek de onverzettelijkheid en buigzaamheid van een gemiddelde ondernemer. Op een gegeven moment gaan ze op zoek naar kansen en mogelijkheden. “Aan ons de taak om in de smiezen te hebben wat er allemaal verandert aan regels en mogelijkheden. Sinds de coronacrisis zijn er veel wijzigingen die van belang zijn voor ondernemers. Eigenlijk verandert er nog steeds vrijwel dagelijks iets, dus daar moeten wij als adviseurs bovenop zitten.” Voor iedereen was en is het spannend hoe deze fase zich ontwikkelt. Toch moet het voor veel bedrijven niet te lang meer duren, want dan wordt het wel erg precair. Volgens Hulsen wordt de roep bij ondernemers naar versoepeling van de maatregelen daarom steeds luider. Hoe dan ook verwacht hij voor NH Adviseurs de komende maanden extra veel werk op het gebied van advies. “Wij staan klaar om bedrijven door een moeilijke tijd te loodsen”, stelt Peter gerust.

Op het eigen kantoor wordt al een paar weken gewerkt in de anderhalvemetergedachte. “We hebben een ruim kantoor en kunnen makkelijk uit elkaar gaan zitten. De eerste weken hebben we veel thuis gewerkt. Soms noodgedwongen. Daarna hebben we aangegeven dat we alle collega’s graag één á twee keer per week willen zien op kantoor om ook in deze tijd verbinding met elkaar te houden. Met klanten doen we dat in goed overleg. Het is fijn om elkaar in de ogen te kunnen kijken, maar dan moeten beide partijen zich daar wel prettig bij voelen. We ontvangen mensen op kantoor, maar als een klant wil – en onze adviseur ook – dan spreken we bij de klant af. Op deze manier kan het allemaal zo normaal als mogelijk doorgaan”, zegt de Rooise ondernemer tot slot.