Deze jonge ondernemer had een goed verhaal over online marketing.
Deze jonge ondernemer had een goed verhaal over online marketing. Foto: Jeroen van de Sande

Starters springen in warm bad

Zakelijk Zakelijk

Meierijstad – Uit onderzoek blijkt dat zo'n negentig procent van de startende ondernemers netwerken spannend vindt. Dat terwijl het één van de belangrijkste onderdelen is van ondernemen. Ongeveer tachtig ondernemers waagden woensdagmorgen toch een sprong. Ze namen deel aan een ontbijtsessie van Startersnetwerk Meierijstad in de Afzakkerij te Veghel. De sprong werd het waard, want ze kwamen in een warm bad terecht.

Val op! Dat was zo'n beetje de belangrijkste boodschap van dagvoorzitter en inspirator Rudy van Beurden. Hij had een opvallend blauw minitrapje bij en daagde de starters uit er op te komen staan om een staande ovatie te oogsten. Enkele gedurfde slimmeriken maakten er gretig gebruik van. Zo kregen ze meteen de kans om zich voor de hele zaal voor te stellen. Gratis bekendheid dus! Het was één van de vele nuttige tips voor al die starters in de zaal. 

"Startersnetwerk Meierijstad is bijna twee jaar geleden ontstaan omdat de starters een doelgroep vormden die we nog niet echt begeleidden. Jammer, want het is de kraamkamer van talent!", zegt Arent van Dijk namens Platform Ondernemend Meierijstad (POM). "We wilden dat wel per se met partners oppakken en zo hebben we de gemeente en de Rabobank gevonden in een samenwerking." Die drie partijen begeleiden starters in de eerste stappen van het ondernemen. Middels adviezen, workshops en bijeenkomsten zoals het grote gezamenlijke ontbijt. Na een tijdje is het de bedoeling dat deze ondernemers zich aan gaan sluiten bij één van de vier ondernemersverenigingen in Meierijstad. Uiteraard waren van al die partijen vertegenwoordigers aanwezig. Zoals de directeur van Rabobank Uden/Veghel, Erik Jansen. Hij legde uit waarom de Rabobank deelgenoot is geworden van het startersproject. "We hebben onze schouders eronder gezet, omdat we mensen willen verbinden. Startende ondernemers willen we helpen met groeien. Het hoeft daarbij niet alleen maar over geld te gaan. Wij staan op zoveel meer andere vlakken klaar. Daar hebben we onze contactpersonen voor in dienst. Ook zij zijn hier aanwezig."
 
Tussen enkele sprekers door zette Van Beurden zijn verfrissende en vlotte presentatie voort. 'Weh wilde gij?', zette hij de jonge ondernemers aan het denken. "Als je zelf geen plan hebt, word je onderdeel van een plan van iemand anders. Wil je dat?" Nog zo'n hersenkraker die de zaal opslurpte als een spons. Daarna kreeg iedereen de kans om in korte speeddates die vraag aan elkaar te stellen. 'Weh wilde gij nou eigenlijk?' De deelnemers werden zo geholpen om te netwerken. Ze kwamen er achter dat het best wel leuk is. Na drie keer drie minuten was het namelijk verdomd lastig voor de presentator om de boel te onderbreken en weer aan tafel te krijgen. 

Een quiz volgde waar vooral Startersnetwerk Meierijstad wijzer van zal worden. Tot slot beklommen twee dames het podium die de ontbijtsessie vorig jaar al eens meemaakten. Ze mochten vertellen over hun ervaringen met het netwerk in het afgelopen jaar. Het was snel duidelijk dat ze door hun adviseurs goed op weg zijn geholpen, want Elsbeth Slippens van 2POWER en Danielle van der Pasch van Wijnzinnig praatten als doorgewinterde ondernemers. Danielle had ook nog een goed advies uit de praktijk. "Werk veel samen met andere bedrijven en maak promotie voor hen. Het is veel makkelijker en geloofwaardiger als je goed praat over een ander dan over jezelf."  


 


 

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding