Afbeelding

Een fiets van de zaak? Dit betekent de nieuwe regeling voor jou

Ingezonden Ingezonden

Fietsen naar het werk moet aantrekkelijker worden, vindt de overheid. Een vereenvoudigde fiscale regeling voor de 'fiets van de zaak' moet werknemers verleiden om de auto te laten staan. Wat betekent het nieuwe fietsplan voor jouw situatie?

Dit verandert er voor de werknemer
In het nieuwe fietsplan van de overheid zijn de werknemers de grootste winnaars. En dan vooral de werknemers die graag op de fiets naar het werk komen, maar deze ook privé gebruiken. In de eerdere regeling moest de werkgever ieder ritje dat hij op zij op de fiets van de zaak deed vastleggen. Was het een privé ritje of zakelijk? En hoeveel kilometer was het precies? Om dit dagelijks te moeten doen, zodat er berekend kon worden hoeveel voordeel een werknemer aan de fiets had. Zaken als onderhoud, afschrijving en stroom voor het opladen van een e-bike mochten hier vervolgens weer van worden afgetrokken.

Om dit goed en netjes te doen was een werknemer veel tijd kwijt. Zoveel dat veel mensen er maar voor kozen de fiets van de zaak privé niet meer te gebruiken, of juist om privé een fiets aan te schaffen en deze ook voor zakelijk vervoer te gebruiken. Het goede nieuws is: al dit administratieve gedoe behoort tot het verleden.

In het nieuwe fietsplan zijn de bijtellingsregels een stuk eenvoudiger geworden. Er is sprake van een bijtelling van 7%, hoe vaak je de fiets ook privé gebruikt. Bijhouden van privékilometers is hierdoor niet meer nodig. Dit scheelt een hoop administratieve rompslomp. Wanneer je toe bent aan een nieuwe fiets, of een e-bike wilt aanschaffen, is de nieuwe regeling een uitkomst. Je hebt geen hoge aanschafkosten, zeker voor een in het algemeen best prijzige e-bike erg prettig, en betaalt slechts een paar euro per maand via je loonstrook. Zo kun je op een nieuwe fiets rijden, terwijl je dat financieel nauwelijks merkt.

Dit verandert er voor de werkgever
Voor de werkgever verandert er niet zo heel veel, ook voor hen wordt de administratie gemakkelijker. Er moet bij werknemers die gebruikmaken van de regeling 7% van de aanschafkosten van de fiets bij het maandelijkse salaris worden opgeteld. Daarnaast is het goed om te weten dat de werkgever eigenaar blijft van de fiets. Gaat een werknemer uit dienst, dan blijft de fiets dus bezit van het bedrijf. Het staat je als werkgever wel vrij om bij het einde van een dienstverband of de leasetermijn de fiets ter overname aan te bieden aan de werknemer, net als bij de leaseregeling voor auto's nu al het geval is. Het nieuwe fietsplan werkt dus min of meer op dezelfde manier als de huidige leaseregeling voor auto's ook al doet.

Dit artikel is medemogelijk gemaakt door Stella fietsenwinkel Helmond.