Foto: Jeroen Kok
Foto: Jeroen Kok Foto: Jeroen Kok

Lucas Vis dirigeert het Eindhovens Kamerkoor

Algemeen Kunst en Cultuur

Sint-Oedenrode - Met als titel 'Noorderlicht' werd in dit concert de focus gelegd op het werk van een heel nieuwe generatie componisten uit het Noorden. De Knoptoren van Sint- Oedenrode - akoestisch een zeer geschikt ruimte voor deze muziek – was tot de laatste stoel gevuld met vaste concertbezoekers en heel veel koorzangers uit Rooi en uit de hele regio.

Door: Mattie De Schepper

Programmakeuze
Het programmaboekje, maakte duidelijk dat er gekozen was voor werk van 'na Arvo Pärt', wiens invloed inspiratiebron is geweest voor vele jonge componisten uit de Baltische staten en Scandinavië. Hun nieuwe koorliteratuur kenmerkt zich in een grote diversiteit aan gebruikte stijlen, thematieken en klankschilderingen. De Fire Psalmen – Edvard Griegs laatste compositie - met solopartij door de Noorse Bariton Aleksander Nohr, gaven grote meerwaarde aan dit concert.

Directie Eindhovens Kamerkoor in handen van Lucas Vis
Zoals bekend, ook in onze regio, heeft Lucas Vis, naast zijn functie als orkestdirigent van professionele gezelschappen altijd een grote affiniteit gehad voor de wereld van de amateurgezelschappen waaronder koren. Na het wennen aan iets andere aanpak is het Eindhovens Kamerkoor maar wat blij dat de tijdelijke afwezigheid van hun dirigent Rienk Bakker werd opgevangen door Lucas Vis. 'Hij bezielt en maakt muziek, stimuleert en haalt het beste naar boven', aldus de koorleden die ook toegaven dat er veel van hen geëist was, zeker gezien het zingen in het Noors, het Lets en Ests. Het koor zong loepzuiver, met een ongelofelijk doorleefde dynamische expressie. Een genot om het koor te horen inzetten, zelden hoorde ik ook zulke mooie slotnoten. Grote klasse om een koor zo magisch als Noorderlicht te laten klinken.

Hoogtepunten
Eigenlijk was het hele concert van begin tot einde bijzonder en was de vertolking van een zeer hoog niveau. Het zo bezield gezongen openingswerk 'Northen Lights' - waarin de tekst uit het Hooglied staat voor de liefde van Ola Gjielo voor zijn thuisland - won ons hart en onze aandacht voor wat volgde.
Van grote schoonheid was de integere vertolking van Eriks Esenvalds droomlied waarin het hernieuwd kind-zijn subtiel bezongen wordt en het 'Sinikan Laula' van Veljo Tormis. Jojanneke Nijdam zong de solopartijen ontwapenend puur en sterk van expressie. Heel verassend, klonk het eigenzinnige 'Benedicto' van Urmas Sisask.
In de meeste composities hoorde je een gelaagdheid van over elkaar glijdende of liggende melodielijnen, soms opgetild of in contrast met een solopartij. De dynamiek hierin gaf een magische lading die beelden opriepen van wijds Scandinavische landschappen, ijle luchten, naderend onheil.

De Fire Salmer (Psalmen) van Grieg tot slot vormden het absolute hoogtepunt. De inbreng van Aleksander Nohr -speciaal voor dit concert overgevlogen uit Oslo- was monumentaal. Wat een stem! Alle bewondering voor de koorzangers die - duidelijk in de ban van deze grootse voordracht- stand hielden en volgens kenners de Noorse tekst voortreffelijk brachten.
Een staande ovatie, een hoorbaar bravo en dankwoord van het RKK waren uiting van grote waardering en dankbaarheid. Dit Noorderlicht zal ons nog lang bijblijven!


Afbeelding