Afbeelding

Energieleveranciers bieden illegale contracten

Algemeen

De meeste mensen zitten niet te wachten op een telefoontje met de vraag of ze naar een andere energieleverancier willen overstappen. Toch kan zo'n telefoontje de consument wel aan het denken zetten. De energiebelasting en –tarieven gaan omhoog en een andere leverancier kan misschien voordeligere energie leveren. Toch maar dat telefoongesprek aangaan dan?

ACM waarschuwt voor onwettige contracten
Hoewel er niets mis is met een overstap maken naar een andere leverancier en dat juist vaak zelfs in je voordeel kan zijn, waarschuwt de ACM voor telefoontjes van tussenpersonen. In sommige gevallen kan er namelijk sprake zijn van illegale verkooppraktijken. Een contract voor energie kan alleen tussen een klant en een tussenpersoon worden afgesloten wanneer deze overeenkomst zwart op wit staat. De ACM wordt overspoeld met meldingen aangaande deze onwettige afgesloten contracten. In sommige gevallen worden klanten misleid in het aangaan van een contract. De tussenpersoon die de potentiële klant opbelt, stuurt hem of haar een mail of sms tijdens het telefoontje. In dit bericht vindt de klant een aanbod om een overstappen te maken naar een concurrerende energieleverancier. Vervolgens poogt de tussenpersoon de getelefoneerde om te praten of zelfs te misleiden om een knop aan te klikken in dit bericht die zogenaamd dient om een offerte aan te vragen. De klant heeft geen idee dat hij of zij twee weken later een welkomstbrief op de mat krijgt van zijn nieuwe energieleverancier.

Groot probleem
De ACM laat weten dat er op deze manier al veel onwettige contracten zijn afgesloten. Een overeenkomst is enkel rechtsgeldig op het moment dat de consument een ontvangen document ondertekent of de leverancier zelf een bericht stuurt met de aanvraag voor een contract. Vervolgens is er nog het recht van bedenktijd van veertien dagen. Hier kan onmogelijk aan voldaan worden wanneer iemand tijdens een telefoongesprek een knop indrukt van een pas toegestuurde e-mail. Hoewel de ACM niet precies weet aan te duiden hoe groot het probleem is, is het wel duidelijk dát het probleem groot is.

ACM roept energieleveranciers een halt toe
De schriftelijkheidsvereiste is in het leven geroepen om consumenten te beschermen. Op deze manier hebben ze bedenktijd wanneer een tussenpersoon ze probeert te overrompelen aan de telefoon. De potentiële klant kan alle voors en tegens rustig afwegen alvorens hij of zij een beslissing maakt. Bovendien weerlegt de ACM dat een IP-adres als een digitale handtekening zou kunnen dienen. Dit is namelijk het weerwoord dat overvallen klanten krijgen, wanneer ze de tussenpersoon aanspreken op hun gedrag. De ACM verzoekt energieleveranciers dringend om deze misleiding te stoppen. Zij zouden in de toekomst zelfs over kunnen gaan op het uitdelen van boetes indien er geen gehoor aan het verzoek wordt gegeven. De ACM legt de verantwoordelijkheid niet enkel bij de tussenpersonen die de consumenten opbellen. Deze bureaus werken namelijk samen met de energieleveranciers en de ACM beziet de leveranciers dan ook als de uiteindelijke verantwoordelijken. Meer weten? Kijk de aflevering op BNNVARA.