Afbeelding

Informatieavond ''Help, mijn kliko is vol" verrassend succes

Algemeen

Sint-Oedenrode / Schijndel – Sint-Oedenrode / Schijndel – De informatieavond "Help, mijn kliko is vol!" in 't Spectrum in Schijndel dinsdagavond is bijzonder succesvol verlopen. En dat, terwijl organisator Hart voor Schijndel, in de persoon van presentator Laurens van Voorst,  het hart vasthield of er wel  voldoende belangstellenden bereid waren om de slecht berijdbare wegen te trotseren. Bij de vraag "Gaat het vanavond wel door, Laurens?" een uur vooraf kwam dan ook het antwoord "Ja. Te laat om af te zeggen".

Groot was dan ook de verrassing, toen het thema even dreigde te veranderen in "Help, de zaal is vol!" Vóór de afkondiging van code geel rekende de organisatie op maximaal 50 bezoekers; het werden er uiteindelijk een kleine 100. Ze kwamen niet voor niets: de presentatie liep als een trein, informatie en humor gingen hand in hand, het gretige publiek bestookte  de presentatoren volop met vragen en kreeg daarop duidelijke antwoorden. Namens de gemeente nam Pieter Reus het inhoudelijke deel voor zijn rekening. Het duo vulde elkaar aan alsof ze vaker samen op het podium hadden gestaan. 
De meest dringende vragen gingen onder meer over de 'druppel' die nog bij niemand werkt en ook nog niet overal is bezorgd, omdat die een magneet bevat en dat zou problemen geven bij de verspreiding door Post.nl. Milieustraat Van Kaathoven werkt daarom tot nader bericht met het oude systeem. De producenten van een aantal levensmiddelen kregen een rode kaart, omdat hun verpakkingen niet of moeilijk te scheiden zijn en daarom bij het overig afval terecht komen. Chipszakken bijvoorbeeld, plastic met een opgedampt laagje aluminium. Kartonnen dozen en papieren zakken met een plastic venster. Maar ook koffiepads, vanwege het laagje lijm tussen de twee helften.  Als ondernemers zo graag 'maatschappelijk verantwoord' bezig willen zijn, ligt hier nog een flinke taak.
Het publiek verbaasde zich dat men bij betaald afval overgaat van gewicht op volume.  Gewicht is veel objectiever. Volgens Reus heeft volume weer andere voordelen, maar die uitleg kon blijkbaar niet echt overtuigen. Overigens zou het bijzonder moeilijk en kostbaar zijn om bij de milieustraat in Schijndel, de enige die met volume werkt, een weegbrug in te bouwen.
Veel klachten waren er over niet opgehaalde plastic zakken en niet geleegde, of beschadigde containers. Van Kaathoven moest ook nog wennen aan de veranderingen en de nieuwe routes, aldus Reus, maar na afloop van de presentatie konden klachten worden genoteerd en zou er absoluut werk van worden gemaakt. Het publiek deelde ook een rode kaart uit aan de gemeente, die totaal niet zou reageren op sommige – herhaalde - klachten. Een van de aanwezigen was daar zelfs 'helemaal klaar' mee. Rechtstreeks mailen naar afval@meierijstad.nl is de kortste weg, daar zou het in ieder geval goed moeten gaan.  In het persgesprek van woensdag herkende portefeuillehouder Harry van Rooijen zich overigens niet in dat klachtensignaal. Wel waren er veel meldingen, in de eerste week dagelijks zo'n 500, inmiddels zijn dat er nog circa 300, waarvan 30% nadere actie vraagt.   

Lees woensdag meer in DMRK