Afbeelding

Op de koffie bij: Stylish kappers

Algemeen Op de koffie bij...

Sint-Oedenrode - Op de koffie bij … is dat niet steeds meer van hetzelfde? Misschien gaat dat gevoel ooit komen, maar tot nu toe kan ik zeggen: nee. Niet alleen de (vaak eerste) kennismaking met de ondernemer, maar steeds is er wel iets anders verrassends. En dat geldt zéker voor het koffiepraatje met Eva Wouters van Stylish kappers, afgelopen vrijdag.

Het werd een valse start. Maar ook een heel leuke … 

Door: Jan Egmond

Telefoontje van José van de krant, afgelopen donderdag. Of ik een interview kon overnemen, want Jeroen – die dat had afgesproken – was niet op komen dagen, spoorloos zelfs. Helemaal niets voor Jeroen, hoewel … we hadden wel een vermoeden. Elders in deze editie leest u waarom! Met een dag vertraging kunnen Eva en ik er wel om lachen, er zijn nu eenmaal dingen die belangrijker zijn dan een afspraak.

De koffie – cappuccino, op een dienblad met compleet koffiemenu – smaakt opperbest, maar daarover later meer. Eva valt met de deur in huis: "We hebben jullie niet zómaar op de koffie gevraagd. We vieren nu namelijk ons vijfjarig jubileum. Vijf jaar geleden heb ik het beheer van dit pand overgenomen van een andere kapper die de zaak moest beëindigen wegens faillissement. Daardoor begonnen we eigenlijk niet op nul, maar zelfs in de min. Misschien dat daardoor extra opviel, hoe verschrikkelijk veel er in vijf jaar is veranderd. In het begin hadden we nog tijd om bijvoorbeeld met elkaar over Netflix-films te praten. Maar inmiddels is het zó druk geworden dat we soms dagen alleen klanten te woord staan maar bijna geen woord met elkaar wisselen. Gelukkig werken we altijd op afspraak, zodat we volop tijd en aandacht kunnen besteden aan iedere klant."

In het voorbijgaan lijkt de ene kapper misschien op de andere, eenmaal binnen zal de beleving vaak anders zijn en Stylish kappers is daarop geen uitzondering.     

De homepage van www.stylishkappers.nl begint met  'Wij kunnen goed knippen … maar dat kunnen meer kappers!' en zet daarmee luchtig de toon voor een méér dan geknipte beleving.

Eva wil geen opgeklopt verhaal in de krant vol clichés en superlatieven, al kun je daar niet helemaal omheen als je 'alleen het beste is goed genoeg' als motto hebt. Ze begint daarom met wat Stylish kappers niét doet. "Voor watergolf of permanent kan iedereen prima bij andere kappers terecht. Wij doen vrouwen, mannen én kinderen, en zijn gespecialiseerd in model, en in kleur. Wij kijken en luisteren heel goed naar wat de klant wil. Gezellig praten? Rust? Een beetje privacy? Een beetje extra verwennen, bijvoorbeeld haar wassen op onze speciale stoelen met de benen omhoog en een massage? Het wellness-aspect is bij ons heel belangrijk. Wij werken met producten van Redken, een topmerk zonder ammoniak of andere stoffen die schadelijk kunnen zijn voor je haar of je huid. Daarnaast volgen wij niet alleen de trends in de branche, maar ook in de bedrijfsvoering. Van alle niveaus zit Stylish nu op de allerhoogste trede, 'revolutionary'. Daarvan zijn er in heel Nederland maar 38. Ieder jaar gaan wij op training in Hoofddorp. Daarnaast praat ik om de twee, drie maanden met vijf Brabantse kappers – toevallig allemaal dames - uit die club informeel bij en wisselen we ervaringen uit."

Wordt het een papieren jubileum, of wordt er ook nog iets gevierd? "Nou en of! Vanaf dinsdag 8 januari is het hier de rest van de maand feest. Iedere klant krijgt een goodiebag, gevuld met allemaal producten en kortingsvouchers uit het Rooise centrum. Dat borreltje wat je net bij de koffie kreeg, was bijvoorbeeld Koffiebôntje van de plaatselijke slijter." En daarmee snijdt Eva een onderwerp aan waar ze ook graag iets over kwijt wil. "De wil tot samenwerking tussen de ondernemers in het Rooise centrum is groot, het centrummanagement doet daar goed werk in, maar we zouden elkaar méér kunnen versterken. Als iemand bijvoorbeeld vraagt "Weet u hier een goede bakker?" doorverwijzen naar elkaar. Dáármee valt volgens mij nog veel te winnen".