Moeder en dochter in de eigen salon.
Moeder en dochter in de eigen salon. Foto: Jeroen van de Sande

Professionaliteit in een huiselijke setting

Algemeen Op de koffie bij...


Sint-Oedenrode - Ik voel me meer dan welkom als ik de salon van Queens Hairfashion binnenstap. Een prettig ontvangst van twee dames, een zetel binnen handbereik en beleefd wordt me een kopje koffie aangeboden. De salon ziet er gelikt uit, de locatie sfeervol en rustig, op de muur prijkt een prachtig logo. Mét kroontje uiteraard. Het is een ludieke knipoog naar de oorsprong van de naam van de salon. De Koning is de achternaam en het huis staat aan de Koninginnelaan. Dat belooft een koninklijk interview te worden…

Door: Jeroen van de Sande

Nou, dat zeker niet, want de dames zijn bescheiden en 'op z'n Roois' toegankelijk. "En van de puntjes", als ik ze vraag naar de voornamen en Riëtte en Roëlle mag noteren. Letterlijk en figuurlijk van de puntjes, want moeder en dochter knippen ze al vijftig jaar bij. Riëtte is veertig jaar kapster en haar dochter zit tien jaar in het vak. Dat is een feestje waard. De werkelijke reden van dit artikel is echter het 12,5 jarig bestaan van de kapsalon. "In de maand oktober gaan we dat met onze klanten vieren", glimlacht Riëtte.
In de tien minuten dat ik binnen ben, vind ik het woord 'klanten' eigenlijk te klinisch. De dames spreken met zoveel eerbied en dankbaarheid over hen dat een ander woord beter zou passen. Maar wat..? "Wij vinden de aandacht voor onze klanten ontzettend belangrijk", zegt Riëtte met gevoel. "We nemen er echt de tijd voor."Roëlle stipt een ander punt aan dat kenmerkend is voor Queens Hairfashion. "Het is mooi dat mensen zich geroepen voelen om een praatje te doen. Hele levensverhalen worden gedeeld en wij geven soms wat nieuwe inzichten. We maken de buitenkant mooier, maar proberen ook de binnenkant mooier te maken."
De keuze om niet voor lopendebandwerk te gaan, maar voor professionaliteit en extra aandacht heeft te maken met de ziekte die jaren geleden het leven van Riëtte en haar gezin jaren overhoop haalde. Het deed de dames beseffen dat er meer is dan alleen werk. Ook zorgde het ervoor dat Roëlle versneld toetrad tot het bedrijf van haar moeder. Ze is nu alweer vijf jaar mede-eigenaar. Samen voelen ze dezelfde gedrevenheid voor het vak. Ze vullen elkaar goed aan.  

Dat bij Queens Hairfashion extra de tijd wordt genomen voor de bezoekers, doet de dames denken dat ze niet zakelijk genoeg zijn. Maar is dat wel zo? Het is namelijk ook zakelijk om ergens voor te staan en daardoor anders te zijn dan andere salons. Het is wel duidelijk dat Riëtte en Roëlle dezelfde koers voor ogen hebben. Ook hebben ze dezelfde kijk op ontwikkelen. Ze blijven zich bijscholen en nieuwe producten krijgen een kans om zich te bewijzen. "Als we ons kunnen verbeteren, dan zullen we dat doen, want we zijn geen thuiskapper. We zijn een echte professionele kapsalon", is Roëlle duidelijk.
Ondertussen knikt haar moeder instemmend. Vele jaren geleden had ze niet verwacht dat haar dochter mee in de zaak zou gaan, maar nu kan ze zich niet meer anders voorstellen. Een ingespeeld team met je eigen dochter. Dat moet heerlijk aanvoelen…