v.l.n.r.: Dries, Mart en Gijs Habraken.
v.l.n.r.: Dries, Mart en Gijs Habraken. Foto: Hans van den Wijngaard

Ondernemen is ook doorgaan als het een keer tegenzit

Algemeen

Sint-Oedenrode - Sint-Oedenrode zit tjokvol gedreven ondernemers. Jong, ervaren of er precies tussenin. Allemaal met een andere drijfveer, een andere droom of een andere kijk op zaken doen. In een serie interviews schuiven we aan bij deze ondernemers om te proeven wat hen drijft en hoe ze hun bedrijf combineren met een druk dagelijks bestaan. Ruim voor deze eerste aflevering stuitte de redactie op iets bijzonders; drie ondernemende broers met alle drie een eigen zaak. 'Aan tafel met die mannen!' dachten we. Hans van den Wijngaard zocht ze op.

Gijs, Mart en Dries Habraken zijn drie hardwerkende en ondernemende broers. Hun hele leven al. Vroeger kreeg moeders soms het heen en weer van dat - toen nog - te ondernemende karakter van de broers. Nu is ze maar wat trots op haar zonen. DeMooiRooiKrant sprak met de drie jonge ondernemers en ontdekte dat ondernemen niet alleen durven en risico's nemen is, maar dat de drie samen ook veel lol hebben.
Ondanks dat Gijs, Mart en Dries regelmatig een klus voor elkaar doen, zien ze elkaar maar af en toe. Veel van de onderlinge zakelijke contacten zijn op afstand. Het interview met DeMooiRooiKrant is voor de drie dan ook een mooie aanleiding om een keer met elkaar te barbecueën. Daarmee hebben we ook meteen twee van de drie bedrijfstakken in beeld waarin de broers werkzaam zijn. Dries houdt zich bezig met food en innovatie, terwijl Mart zich professioneel in het feestgedruis stort. Gijs is actief in de online marketing en promoot naast producten uit heel Nederland (en sinds kort Europa!) natuurlijk ook dat wat zijn broers presteren.

Mart was de eerste zelfstandige binnen de familie Habraken. Zeker bij hem begon de zelfstandigheid en het ondernemen al op jonge leeftijd. "Op school zag ik het niet zo zitten. Ik heb ook geen enkele school afgemaakt. Ik ben na school als loodgieter aan de slag gegaan. Toen realiseerde ik me dat - als ik badkamers kon verkopen - dat ik dan ook wel mijn eigen producten zou kunnen verkopen. Dat hokjesdenken van werken voor een baas, dat was mijn ding niet", vertelt Mart.

Lees woensdag verder in DeMooiRooiKrant