Afbeelding

Achter de schermen

Algemeen

Sint-Oedenrode - Wat er vóór de schermen van de krant gebeurt leest iedereen. Wat er áchter diezelfde schermen gebeurt weten alleen ingewijden. Terwijl dat eigenlijk best vaak dingen zijn, die meer lezers interesseren of zouden moeten weten, bedachten wij ons als redactie. Natuurlijk gaan we niet helemaal met de billen bloot, maar er blijft genoeg over dat we met onze lezers willen delen. Vandaar deze rubriek, die we voorlopig maandelijks uitbrengen.

Een interview maak je samen
"Krijg ik de tekst eerst te zien voordat het in de krant komt?" Ons antwoord: ja. Het is dagelijkse, nou ja, wekelijkse kost voor onze redacteuren. Want bij ons gaat geen week voorbij zonder interviews. Daarin zijn wij natuurlijk niet uniek. Voor een lezer zijn een dagbladinterview en een weekbladinterview ook hetzelfde. Achter de schermen verschillen ze echter wel degelijk.

De uitwerking van een interview valt altijd onder de verantwoordelijkheid van de krantenredactie. Een dagblad zal zich daar als regel strikt aan houden, vanwege de persvrijheid maar ook praktisch: de tekst moet de eerst mogelijke dag in de krant. Eenrichtingsverkeer, dus let op je woorden, het moet in één keer goed zijn. Dat geldt óók voor de interviewer. Wat eenmaal in de papieren krant staat, kun je niet deleten.

DeMooiRooiKrant heeft als weekblad echter meer speelruimte voor de deadline, en biedt als (gratis) service aan dat de geïnterviewde de concepttekst vooraf te inzage krijgt.
Zo komt het nogal eens voor dat degene die geïnterviewd is, bij het teruglezen spijt heeft. Van dingen die hij niet gezegd heeft, maar wel had willen zeggen. Of precies omgekeerd. Of anders. Geen enkel probleem, passen we aan! Je kunt het dus ontspannen ondergaan, met een borrel op, spontaan iets eruit flappen, dan komen vaak de mooiste uitspraken boven drijven. Je kunt er immers nog een nachtje over slapen. Dat geldt ook hier voor de interviewer. Meer voordelen: de kans op missers is bijna nihil, de lezers kunnen ervan op aan dat het klopt wat ze lezen. En als het niet klopt, weet iedereen wie dat heeft beweerd.
Zijn er ook nadelen? Jazeker. Om te beginnen (soms veel) meer werk, voor beide gesprekspartners. Het is ook niet vrijblijvend. Bij onze terugkoppeling verwachten wij een gelijkwaardige en flexibele medewerking. Niet ieder karakter leent zich daarvoor. Controlefreaks, perfectionisten, narcisten, egotrippers, my way or the highway-types, iedereen kent ze wel behalve zij zichzelf. Ze willen van A tot Z bepalen wat er over hen in de krant komt. Ook dat is geen probleem, als ze het zelf maar opschrijven. Dan beoordelen wij of het geschikt is als persbericht (feiten) of voor het Lezerspodium (meningen).
Een adverteerder die de complete regie over een advertentie wil, kan die zelf maken of naar een tekst- of reclamebureau stappen. Vaak komt daar echter ook een redactionele, populaire versie bij. Tegenwoordig heerst een trend van 'niemand is hier de baas, we doen alles samen'. Als daardoor ook, met de beste bedoelingen, de concepttekst van een interview over de afdeling gaat, gaat het echter fout. Iedereen vindt daar wel iets van en in de praktijk blijft er niets over van de oorspronkelijke tekst. Erger: vaak blijft het oordeel van de meest negatieve criticus hangen. Dat doen we dus nooit (meer…). Twee gesprekspartners werkt het beste, bij vennoten mag het een onsje meer zijn.
En zo zijn er nog meer dingen die je moet weten als je een interview gaat krijgen. Maar dat zijn details, daar gaan we onze lezers niet mee vervelen. Die hoor je wel van ons, als je zelf aan de beurt bent.