Eefje Janus (r) met spits van Oranje Miedema en Minke Booij van de KNVB
Eefje Janus (r) met spits van Oranje Miedema en Minke Booij van de KNVB

"Ook meisjes kunnen voortaan bij Arsenal voetballen"

Algemeen

Sint-Oedenrode - Maar liefst 2,1 miljoen mensen keken de kwartfinale van de Oranje voetbaldames. Natuurlijk, hier en daar is wat kritiek, omdat er stromingen zijn die een vergelijking trekken met mannenvoetbal. Maar hoe je het wendt of keert, vrouwenvoetbal heeft – mede dankzij dit EK – een enorme boost gekregen. De Rooise sportmarketeer Eefje Janus is er vrijwel dagelijks getuige van. Ze zit midden in de marketingmolen van de groeiende sport. Pal voor de halve finale tegen Engeland zoekt DeMooiRooiKrant haar op.

Wanneer is de liefde voor vrouwenvoetbal begonnen?
"Velen zullen weten dat ik zelf fanatiek heb gehockeyd en bovendien alle sporten enthousiast volg. Maar één van mijn beste vriendinnetjes van vroeger, Lieke de Bever uit Boskant, voetbalde. Vele middagen uit school en in het weekend gingen we samen voetballen; in de tuin, op een pleintje of ergens op een veldje. Als het kon ging ik mee naar de voetbalwedstrijden. Ik zat zelf op hockey maar ik vond voetbal (dankzij Lieke) ook helemaal te gek en wilde zoveel mogelijk trucjes leren. Via mijn studie raakte ik bevriend met Nadine Hanssen die o.a. bij PSV en Anderlecht heeft gevoetbald. En misschien wel het belangrijkste; ik leerde Leoni Blokhuis van FlowSports kennen. Zij begeleidt zo'n 8 à 12 internationals en nam me overal mee naar toe; van Bayern München tot FC Barcelona. Daar ben ik de ontwikkelingen echt op de voet gaan volgen, heb ik enorm veel geleerd en heel veel plezier beleefd. FlowSports en het vrouwenvoetbal heeft vanaf die tijd een bijzonder plekje in mijn hart."

Lees woensdag verder in DeMooiRooiKrant