Afbeelding
Foto: AS Media

College wil pakket maatregelen voor N279

Algemeen

Meierijstad -  Het college van B en W van Meierijstad gaat niet akkoord met de voorlopige voorkeursvariant van de provinciale stuurgroep N279: het opwaarderen van de N279. "Wij kiezen voor een integraal pakket aan maatregelen. Het opwaarderen van de N279 en een afslag naar onze bedrijventerreinen zijn daar onderdeel van."

Het college wil ook dat er een aparte fietsverbinding bij de Morgenstraat over de Zuid-Willemsvaart blijft. "De keuze van de stuurgroep heeft ingrijpende gevolgen voor het woon- en leefklimaat in onze gemeente. Daarnaast lost de keuze van de stuurgroep een aantal problemen niet op en worden zelfs problemen veroorzaakt, zoals toenemende verkeersdruk op de NCB-laan", aldus verkeerswethouder Harry van Rooijen.

"Wij willen dat Meierijstad een fijne gemeente blijft om te wonen, te werken en te leven. Daarom gaan wij voor een zorgvuldige inpassing van de N279 met 2 x 2 rijstroken. Ook willen wij onze ambities op het gebied van economie en werkgelegenheid waarmaken. Daarbij hoort een goede bereikbaarheid van bedrijventerreinen. Wij pleiten dan ook voor een afslag naar de bedrijventerreinen in Veghel Zuidwest in combinatie met de aansluiting bij Keldonk."

Andere maatregelen in het integrale pakket dat het college wil, zijn een goede inpassing van de N279 in de omgeving en natuurcompensatie in de omgeving van de weg. Daarnaast wil het college maatregelen om het woon- en leefklimaat en de bereikbaarheid van de bedrijventerreinen te verbeteren. Om ook de problemen op de A50 aan te pakken, pleit het college ervoor om samen met de regio en de provincie een lobby te starten richting landelijke overheid.

Het college van Meierijstad heeft zich tot nu toe onthouden van stemming in stuurgroep. Dit in afwachting van de MKBA (Maatschappelijke Kosten Baten Analyse). Ook is advies gevraagd aan verkeersbureau Goudappel Coffeng over de effecten van het opwaarderen van de N279. Harry van Rooijen: "Wij hebben alle informatie gewogen en intensief overleg gevoerd met onder meer het bedrijfsleven en dorps- en wijkraden. Met het voorstel dat er nu ligt doen wij het meest recht aan de wensen en bezwaren van de verschillende partijen. Wij hopen en vertrouwen op steun van de stuurgroep en de provincie."