Afbeelding

Noreply-terreur

Algemeen

'No reply' was in de zestiger jaren een liedje van de Beatles. Er zullen vast legio mensen zijn die het nog kennen, en er misschien met weemoed aan terugdenken. Lichtvoetig, een vrolijk melodietje, dat wel, maar van de tekst werd je niet zo vrolijk. Want het zo vurig gewenste 'product'' in het verhaal liet niks van zich horen.

Vandaag de dag kent Noreply geen leeftijdsgrens meer, iedereen krijgt ermee te maken. Niet alleen de webshops grossieren er in, maar ook veel gewone winkel(keten)s doen er aan mee. Ze sturen je mails, maar je kunt niet antwoorden. Ze hebben blijkbaar ook geen mailaccount. Wel kun je voor vragen altijd (24/7!) terecht op hun website. Dat moeten dan wel de vragen zijn waarvan ze vooraf de antwoorden al hebben klaargezet. Soms kun je 'persoonlijk' contact krijgen met een virtuele getemde hentaidame, die waarschijnlijk precies hetzelfde doet. Lekker makkelijk, hebben ze geen omkijken meer naar.

Er zijn websites/shops waar je kunt chatten met een medewerker. En meestal kun je ook bellen. Maar heeft dat zin als de supermarktmedewerkers niet eens weten waarom mijn favoriete potje pindakaas – huismerk nog wel - niet meer in de schappen staat? Niet in een klein filiaal in Rooi, maar ook niet in een groot filiaal in Schijndel? En ga je daar dan al die moeite voor doen? Terwijl het optimale antwoord wordt dat het uit de collectie is gehaald? Voor klachten kun je ook terecht op hun website. Dat staat tenminste op de homepagina, maar laat ze nou toch vergeten zijn om dat in te bouwen. Op facebook? Mooi niet, ook geen reviews, alleen maar likes toegestaan. Oh ja, je kunt terecht op Klacht.nl. Daar liegen ze dat ik mijn wachtwoord vergeten ben. Ben ik niet, maar die boodschap krijgt iedereen die al een tijd niet meer heeft ingelogd. Waar kan ik een klacht indienen tegen Klacht.nl? Genoeg energie verspild, geen klacht, gewoon naar de concurrent. Met de illusie dat ik daar vroeg of laat niet tegen hetzelfde probleem aanloop. Waar blijft die tijd dat klantenservice nog betekende dat de zaak iets éxtra's voor je deed?

Wacht eens, je hebt tegenwoordig toch bezorgservice? Daar kun je zelfs gratis pakjes mee teruggeven als je een maatje te klein hebt besteld. Een maatje te groot schijnt ook te kunnen. De busjes van Post.nl mogen midden op straat parkeren, dus ook midden op mijn oprit. Waar ze vrolijk blijven staan als ik erdoor moet, ook al kroop er net iemand achter het stuur. Mijn claxon heeft geen effect. Als ik er écht door moet, stap ik wel uit mijn auto. Dat helpt. Nou snap ik waarom ze altijd te laat zijn. Dat komt dus niet door een storing, zoals ik bij hun track and trace al zo vaak heb gelezen dat ik in een standaardtekst begin te geloven.

Ik kijk even om me heen in deze wereld. Wat een bevoorrecht, gelukkig mens ben ik toch dat ik me soms nog kan ergeren aan zoiets onbenulligs.

Jan Egmond