v.l.n.r.: Geert, Thijs, Gerwin en William.
v.l.n.r.: Geert, Thijs, Gerwin en William.

Woorden én daden

Zakelijk Op de koffie bij...

Sint-Oedenrode - Als ik de deur open zwaai van de werkplaats zie ik niets dan blik. 'Een goed teken', denk ik, terwijl één van de monteurs zijn hoofd uit een motorkap haalt. Een paar meter verderop steken twee benen onder een auto uit. De heren zijn druk bezig met sleutelen. Plots dansen er een paar krullen de garage in. Vroeger waren het de wapperende blonde haren van Kees Vervoort die de gasten welkom heetten. Sinds enige tijd heeft Geert Jansen die eer. Hij nodigde me uit voor een bakje koffie en daar geef ik natuurlijk gehoor aan!

Door: Jeroen van de Sande

"Ga zitten", wijst Geert richting zijn kantoor. Terwijl de eigenaar een bakkie zwart goud gaat halen, geef ik mijn ogen de kost. Zo te zien heeft Geert weer wat auto's verkocht. Zakjes met papieren en sleutels liggen klaar. Dat moet een heerlijk gevoel zijn. Ik vraag Geert bij terugkomst om bevestiging. "Dat is inderdaad heel fijn! Het mooiste vind ik nog steeds het moment dat de verkoop wordt afgerond. De mensen zijn blij met de nieuwe aankoop en hebben zin om te gaan rijden", kaatst Geert. "En weer een klant voor het leven?!" pareer ik. "Daar gaan we wel voor ja. In veel gevallen is dat al zo. Door de jaren heen heeft autobedrijf Kees Vervoort een vast klantenbestand opgebouwd. Onze klanten komen overal vandaan", zegt de nieuwe eigenaar trots. Nieuw, want sinds begin dit jaar heeft de Rooienaar officieel het stokje overgenomen van Kees, na een overgangsfase van enkele jaren. Geert: "Zes jaar geleden begon ik hier met de intentie om de zaak uiteindelijk over te nemen. Ik kan wel zeggen dat het gesmeerd gelopen is. Ik heb altijd fijn met Kees gewerkt en veel van hem geleerd. Daar ben ik hem dankbaar voor."

"Nu het roer om?" vraag ik. "Nou, dat niet", verlengt Geert het gesprek, "maar natuurlijk doe ik sommige dingen wel anders. Zo wil ik me meer richten op verkoop. Daardoor ben ik al doorgegroeid naar drie monteurs in de werkplaats. Er staan nu veel meer auto's in de verkoop dan voorheen en dat wil ik alleen maar uitbreiden. Ook op internet verkoop ik nu auto's door heel Europa. Toen ik in de werkplaats stond had ik amper tijd om me daarin te verdiepen. Dan liep ik de 'pareltjes' mis. Nu zit ik er bovenop." Wie goed rondkijkt over het terrein van het autobedrijf moet het opvallen dat er veel bedrijfsbussen staan. "Waarom zoveel bedrijfswagens?" vraag ik. "In de buurt zijn die vrij moeilijk te verkrijgen", doceert de expert. "Daarom wil ik de zakelijke markt wat te bieden hebben. Service staat bij ons hoog in het vaandel, maar dat is in deze sector extra belangrijk. Als een ZZP'er zijn bus stuk heeft, dan moet er snel een nieuwe komen, want het werk moet door!"

Na een uur in zijn kantoor en werkplaats te zijn geweest, merk ik dat de bedrijfsfilosofie niet alleen uit de mond van Geert komt. De monteurs werken met een glimlach, alles ziet er netjes uit, de showroom is gevuld en de volgende auto's staan klaar om gerepareerd te worden. Er is reuring in de tent. Kees zal vast en zeker blij zijn met zo'n opvolger.