Afbeelding

Sublieme samenspel door strijkkwartet Pythagoras

Cultuur

Sint-Oedenrode - Toen ik in het persbericht las over de achtergrond – 3x natuurkunde, 1x wiskunde – en van de passie van deze musici die elkaar kenden vanuit het Philips Symfonie orkest, had ik alle vertrouwen in de kwaliteit die hier vanmiddag gehore zou gebracht worden. Heel vaak zie je dat aanleg voor exacte vakken ( bèta) gepaard gaat met aanleg voor strijkinstrumenten. Toen onze dochter, die altviool speelde, in Delft studeerde, had ze daar de kamermuziekensembles voor het uitkiezen.

Door: Mattie De Schepper

Uitstekend tijdelijk vervanger voor altviolist
Een hecht strijkkwartet is een partnerschap van gelijkgestemden. Zowel talent als muzikale intelligentie, technische vaardigheid en passie moeten aan elkaar gewaagd zijn. Het was dan ook zo belangrijk dat in Lucas Hagemans een waardige vervanging kon gevonden worden voor hun vaste - door omstandigheden tijdelijk uitgeschakelde - altviolist Hylke Hoogeveen.

Programma en uitstekende vertolking
Eigenlijk is het luisteren naar een strijkkwartet een feestje. De verschillende delen brengen afwisseling en prikkelen de aandacht. De structuur is zo mooi te volgen. De toelichting van beide kwartetten op het programmablad getuigde van kennis van zaken en van diepgang. Deze vertolkers wisten wat de componist bedoelde en waar die zijn inspiratie vandaan had. Cellist Werner Marinelli gaf tevens een uitstekende korte introductie op de werken zodat wij - één en al oor'- luisterbereid waren. In het kwartet Der Tod und das Mädchen wordt op zeer expressieve wijze de angst voor en het verzet tegen de zich aandienende dood, zoals die in het gelijknamige lied bezongen wordt - indrukwekkend verklankt. In het tweede deel was (voor mij) onmiskenbaar te horen dat G. Verdi het leidmotief hieruit moet gekend hebben, hij het gebruikte het in zijn Padre Nostro. De vertolking door het Pythagoras kwartelt kenmerkte zich door subtiel samenspel, verfijnde, uiterst verstilde pianissimo's, feilloze intonatie en levendige communicatie. Deze kwalificaties lieten zich ook beleven in het strijkkwartet nr. 1 in C uit 1874 van Georg Wilhelm Rauchenecker, dat na de pauze op meesterlijk wijze vertolkt werd. Een onstuimig Allegro werd gevolgd door een lieflijke melodie die deed denken aan een Lied ohneWorte van Mendelssohn.
Opvallend mooi was hoe sologedeeltes bv. van altviool naar 1ste viool doorgegeven werden en hoe de spelers alle ruimte gaven aan het vertellende instrument. Na een virtuoos klinkend Allegro vivace vormde het Allegro con fuoco met pulserend thema, contrasterend met een lyrische melodielijn een schitterende apotheose van dit concert.
Met vervangende schaamte voor de minimale opkomst sprak Marianne van Oorschot van het RKK haar dank en grote waardering uit voor het Pythagoras kwartet dat een volle knoptoren had verdiend.

Pythagoras Kwartet met Frederik Bas en Hein Otto Folkerts (viool), Lucas Hagemans (altviool) en Werner Marinelli (cello). Op het programma: Franz Schubert (1797-1828), "Der Tod und das Mächen" strijkkwartet in d, D 810 uit 1824 en strijkkwartet nr. 1 in C uit 1874 van Georg Wilhelm Rauchenecker (1844-1906). Knoptoren, Sint-Oedenrode zondag 22 mei 2016. Organisatie: Werkgroep Muziek en Theater Roois Kultuur Kontakt.