de Vriendschap
de Vriendschap

Nieuwe eigenaren De Vriendschap: "Dit komt precies op tijd"

Zakelijk

Het zal in Boskant niemand ontgaan zijn en ook wel hebben doorgeklonken in de rest van Rooi: De Vriendschap krijgt per 1 januari nieuwe eigenaars. Niet zomaar twee andere mensen achter de toonbank, achter de tap en in de zaal, nee, er verandert veel meer. "Maar niet te veel!" benadrukken Eddy en Karin van der Heijden - want die zijn het - in koor.

Voor het tweetal komt de gelegenheid om De Vriendschap over te nemen precies op tijd. Eddy was eigen baas, hij had vijftien jaar een gevelrenovatiebedrijf. "Dat was uit nood geboren, maar niet helemaal mijn ding. Ik heb de school voor consumptieve beroepen doorlopen en altijd zoiets gewild, maar het kwam gewoon niet op ons pad. Ja, zo'n 4 ½ jaar geleden kregen we de kans, maar we durfden het niet aan, onze kinderen waren ook nog wat te jong. Die zijn nu tussen de 15 en 20, de kans kwam opnieuw voorbij, en die hebben we met twee handen gegrepen." Ook de achtergrond van Karin sluit naadloos aan bij hun nieuwe toekomst. "Zo'n 25 jaar geleden, dus voordat de kinderen er waren, heb ik hier ook geholpen. Daarna heb ik lang administratie gedaan, planning en boekhouding."

Eddy: "In de eerste plaats willen we de goede dingen behouden. De feesten en partijen in de grote zaal bijvoorbeeld. Die zijn zo'n succes! Dat hebben de vorige eigenaars goed gedaan dus dat houden we zo. Er is inmiddels een splinternieuwe klimaatbeheersing geïnstalleerd en dat was hard nodig. Bij sommige feesten was het 35 graden, d'r hadden wel dooien kunnen vallen haha. Ook de speciale frietjes van De Vriendschap hebben een reputatie. Die worden gemaakt volgens een speciaal recept, nee, dat is het geheim van de kok haha – maar serieus, de mensen rijden daar graag een stuk voor om. Ook het personeel blijft, op één na dan.

Wat wél compleet verandert, is de menukaart. Niet steeds weer iets anders uit steeds weer een ander land. Die menukaart wordt vereenvoudigd, laagdrempelig. Dan kun je ook de klanten sneller bedienen. We willen de gezinnen hier terug aan tafel. Die kunnen bij ons bijvoorbeeld terecht voor een malse varkenshaas met champignonsaus of een biefstuk met een lekkere saus. De kwaliteit willen we handhaven, die is 110%. Kwaliteit wordt ons kenmerk, en gastvrijheid."

"Die menukaart is ook aantrekkelijker voor fietsers," vult Karin aan, "die willen geen uitgebreide menukaart. We liggen langs drie fietsroutes, er is hier ook een oplaadpunt. We liggen trouwens ook aan een wandelroute. Of er meer verandert? Zou kunnen, ideeën en plannen hebben we genoeg. Maar we luisteren eerst goed naar wat onze klanten willen."

Op de vraag of we iets nog niet besproken hebben, valt het even stil. Tot de twee ineens iets heel belangrijks te binnen schiet. "Toen bekend werd dat wij de het hier gingen overnemen, hadden we wel een stuk of 20 wenskaarten met 'succes' verwacht. Maar het werden er bijna 120! Daar krijg je zó'n boost van!"