Afbeelding

"We staan altijd open voor suggesties van klanten"

Roois nieuws
Sint-Oedenrode - De Rooise apotheken zijn inmiddels alweer bijna drie maanden in het Martinushuis gevestigd. Zowel voor de klanten als de medewerkers was het in het begin even wennen. Volgens apotheker John ten Ham is de nieuwe apotheek een grote vooruitgang ten opzichte van de oude situaties met twee aparte apotheken. Ondanks enkele niet te voorkomen opstartprobleempjes loopt inmiddels bijna alles weer op rolletjes.

“Vooral de extra ruimte ervaren zowel de klanten als de medewerkers als een ware verademing”, vertelt apotheker John ten Ham. “In de oude apotheken was maar één balie. Daar werden meestal twee of soms zelfs wel drie klanten tegelijk geholpen. Dat was voor niemand prettig. Dat is nu met vijf balies allemaal veel beter. Naast de extra balies, is ook de afstand tot de plaats waar de mensen op hun beurt wachten een stuk groter geworden. Ook dat is voor iedereen prettiger”.

Opstartproblemen
In de eerste dagen na de opening waren er klachten van mensen die vonden dat het allemaal veel langer duurde dan voorheen. Volgens Ten Ham waren er in het begin ook zeker wat opstartproblemen en duurde het soms langer dan normaal voordat iemand aan de beurt was. Maar die problemen behoren nu tot het verleden. “Meteen bij binnenkomst loopt de klant bijna tegen een informatiezuil aan. Daar kan hij of zij 'een nummertje trekken'. Het systeem houdt dan de wachttijd van de klant bij. Helaas is het de eerste dagen wel eens voorgekomen dat mensen bijna een halfuur op hun beurt moesten wachten. Dat kwam vooral omdat onze medewerkers aan het nieuwe computersysteem moesten wennen. Daar werkt alles net wat anders dan op het oude systeem. Maar inmiddels is iedereen gewend en zijn de wachttijden, uitzonderingen daargelaten, nooit langer dan tien minuten”.

“Als mensen het gevoel hebben dat ze (te) lang hebben moeten wachten, dan kunnen ze dat als ze aan de beurt zijn bij de balie melden. De medewerkster kan op het scherm zien hoe lang iemand heeft gewacht, wellicht dat we door het nog beter inrichten van het klantvolgsysteem, de processen nog beter in kunnen richten zodat alles in de toekomst nog soepeler draait”. Zegt John ten Ham die altijd openstaat voor suggesties van klanten om de service verder te vergroten.

Niemand zit elkaar meer op de lip
Een van de punten waar Ten Ham zich aanvankelijk zorgen over maakte was de omvang van het nieuwe pand. “Ik was wel eens bang dat de ruimte zo groot zou zijn dat het binnen hol zou gaan klinken. Maar samen met de architect en andere deskundigen is er een prachtontwerp gemaakt en bleek mijn angst volledig ongegrond”. De grote ruimte heeft eigenlijk alleen maar voordelen. Ondanks dat we nu met veel meer mensen in één gebouw werken heeft niemand het gevoel op elkaars lip te zitten. Sterker nog, veel voorbereidend werk voor de apotheek in Liempde vindt in de Markt Apotheek plaats.

Ten Ham is niet alleen heel erg blij met het apotheekgedeelte van het Martinushuis. Ook over de passage tussen de Deken van Erpstraat en de Markt hoort de apotheker alleen maar positieve geluiden. Vooral de mensen van Odendael en de Deken van Erpstraat vinden de passage een comfortabele route van en naar de Markt. Maar ook mensen van verder weg hebben de achteringang ontdekt. Zij parkeren in de Deken van Erpstraat als er op de Markt geen plaats meer vrij is”, en zo sluit hij af, “ook de gebruikers van de bibliotheek zijn in hun nopjes omdat de bieb nog steeds in het centrum zit.