Afbeelding

Gebruik Social Media goed of gebruik het niet

Roois nieuws
Social Media zijn helemaal in. Een paar jaar geleden wist bijna niemand wat het was. Tegenwoordig gaat er geen dag voorbij of Hyves en Facebook passeren de revue. Twitteren is bijna net zo vanzelfsprekend als sms'en. Toch kleven er aan het gebruik van Social Media ook gevaren.

Een vinkje niet aankruisen op Facebook kan miljoenen euro's schade veroorzaken zoals vorige week in het Groningse Haren duidelijk werd. Toch biedt het gebruik van Social Media vooral kansen. Oud Nijnselaar Wim Kusters, legde dat zaterdagavond voorafgaand aan de Goederen- en Dienstenveiling in de Beckart uit.

Vooral voor het bedrijfsleven bieden Social Media veel kansen. “Tot voor enkele jaren geleden was het alleen maar mogelijkheid om via een advertentie in de krant met grote groepen klanten te communiceren. Met de komst van Social Media ontstaat er bijna een één op één relatie met de klant. Bovendien is deze klant veel beter te volgen dan vroeger”, legde Wim Kusters de aanwezigen in de Beckart uit. Op Social Media kan een ondernemer namelijk precies zien hoe vaak een advertentie is bekeken. Bovendien is ook veel sneller te zien wat klanten wel en vooral wat hen niet interesseert. Dat geeft de ondernemer mogelijkheden om veel sneller te reageren en bij te sturen.

Alleen met een goed marketingconcept
Toch is niet alles net simpel als dat het lijkt. Om Social Media efficiënt in te zetten moet de ondernemer wel een marketingconcept hebben. Zomaar in het wild wat berichten twitteren of op Facebook zetten is als schieten met hagel. Je raakt misschien wel iets, maar je weet nooit wat. Wanneer de ondernemer een goede marketingstrategie heeft is Social Media een heel goed en goedkoop marketinginstrument.

Keerzijde van de medaille
Maar het kan ook andersom uitpakken. Omdat iedereen op Social Media kan reageren, kan één fout ook tegen de ondernemer werken. Wanneer een product niet voldoet, kan letterlijk de hele wereld de reacties van boze klanten zien. Daar waar vroeger een brief met een klacht vaak binnenskamers bleef, kan nu iedereen die meelezen en vaak ook ongezouten kritiek leveren. Toch mag dat geen reden zijn om Social Media niet te gaan gebruiken, want de voordelen zijn veel groter dan de nadelen.