Afbeelding

André van den Warenburg: meer dan 40 jaar passie voor het onderwijs

Roois nieuws Algemeen / Sint-Oedenrode
Je zult hem vast en zeker eens zijn tegengekomen, André van de Warenburg. Jarenlang is hij werkzaam geweest in en voor het onderwijs in Sint-Oedenrode. Naar aanleiding van zijn prepensionering met ingang van het schooljaar interviewde deMooiRooiKrant hem afgelopen week over zijn werkzaamheden.

Zijn eerste baan in het onderwijs is per toeval op zijn pad gekomen. Toentertijd was André in militaire dienst, vanwege de dienstplicht. Tijdens die periode was hij woonachtig in Someren . Er was een nijpend lerarentekort. Zo is de Rooienaar dus vervroegd voor de klas gekomen en heeft zijn passie voor het onderwijs verder vorm gekregen.

Na zijn tijd in Someren vervolgde André zijn weg naar Bakel. Daar startte hij in 1972 voor de klas. Dat betekende dus dat de jonge leraar niet meer terug in militaire dienst hoefde, iets wat hij nooit heeft betreurd. De militaire dienst was voor hem veel minder uitdagend dan zijn baan voor de klas. Pas 18 jaar later, in 1990, nam André afscheid in Bakel en verhuisde hij naar Sint-Oedenrode.

In Rooi is hij begonnen op basisschool Sint-Petrus in Olland. Daar heeft hij 16 jaar als directeur gefunctioneerd, met lesgevende taken. André heeft heel wat veranderingen mee mogen maken in het onderwijs. De meeste daarvan waren wenselijk, maar het tempo waarin alles plaatsvond was minder. Om een voorbeeld te geven… Toen André in 1990 startte waren er in totaal 3 MSX- computers op school aanwezig. Nu werken alle klassen met digiborden en worden laptops , pc’s en tablets als heel normaal gezien.

Vandaag de dag maakt hij zich zorgen over de rol van ICT in het onderwijs. André is van mening dat de ICT geen hoofdrol moet gaan spelen, maar puur dienstverlenend moet zijn. Volgens hem is het namelijk niet denkbeeldig dat andere zaken dan in het gedrang komen. Er wordt bijvoorbeeld al veel minder echt gezongen in de klas, maar er worden liedjes afgespeeld via YouTube. “Dit is erg jammer”, betreurt André. “Kinderen hebben ook steeds meer moeite met het spelen van gezelschapsspelletjes, omdat zij vaker bezig zijn met individueel gerichte ontspanning. Leraren worden genoodzaakt om steeds meer tijd te steken in onderwerpen als ‘Hoe gaan we met elkaar om?’ waarbij de sociaal/emotionele vorming van een kind centraal staat. Daardoor komen andere, belangrijkezaken onder druk te staan.De maatschappij verhoogt de druk nog verder. Zij verlangt steeds meer van leraren. Zaken als grof taalgebruik tijdens het sporten in het weekend, dienen niet door leraren afgehandeld te worden, maar door betreffende partijen.”

Na zijn functie als directeur van de basisschool in Olland, is André gestart als staffunctionaris bij de Stichting voor Katholiek Onderwijs Sint-Oedenrode, beter bekend als SKOSO. SKOSO is de overkoepelende organisatie van zeven basisscholen in Rooi.

Een gegeven waar SKOSO trots op is, is het ziekteverzuim in het plaatselijke onderwijs. Dat is bijzonder laag ten opzichte van de landelijke cijfers. Dat zou mede te danken zijn aan de goede structuur die er op dit moment bestaat. Er is duidelijkheid over de werkzaamheden van de leerkrachten, waarbij door controles constant gereflecteerd wordt. Leraar zijn bestaat niet alleen uit lesgeven, maar uit nog veel meer. André licht toe: “Alles dient tegenwoordig geregistreerd en geadministreerd te worden. Daar gaat ongelooflijk veel tijd inzitten, meer dan de meeste mensen zich voor kunnen stellen.”

Scholen in Sint-Oedenrode zijn zo ingericht, dat zij de vaardigheden hebben om alle partijen daarbij te betrekken. Ouders zijn daarbij belangrijk. Daarnaast ontlast SKOSO haar directeuren voor een groot gedeelte. André heeft er mede voor gezorgd dat de Arbo-zaken op alle scholen in orde zijn en gecertificeerd. Ook de tussentijdse- en buitenschoolse opvang heeft hij onder zijn beheer gehad. Dit heeft in de loop der tijd geresulteerd in een efficiënte en effectieve manier van werken. Financieel levert dat ook voordelen op, wat weer (extra) geïnvesteerd kan worden in het onderwijs.
André is nog steeds een actieve man, die betrokken is en blijft bij veel zaken die een link hebben met het onderwijs. Daarnaast is hij ook actief in meerdere bestuursfuncties en andere organisaties. Kortom, een man die zich inzet voor de maatschappij, al vele jaren lang.