Klanten zeer tevreden over dienstverlening ambulancedienst

Roois nieuws Gemeentenieuws
Onlangs voerde de Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord een tevredenheidonderzoek uit bij haar voornaamste klanten: patiënten die een beroep doen op ambulancezorg. Het gaat hierbij om acute hulpverlening, eventueel gevolgd door ambulancevervoer, maar ook om besteld vervoer. In totaal 740 mensen stuurden de ingevulde vragenlijst terug, dit is een respons van 55%. Uit het onderzoek bleek dat 98% van de klanten tevreden tot zeer tevreden is over de geboden hulp door de ambulancedienst.

De RAV kondigde het onderzoek vooraf aan. Ongeveer twee weken later ontving de klant een anonieme enquête. Hierin werden vragen gesteld over de kwaliteit en het verloop van de hulpverlening, het vervoer en de houding van het ambulanceteam. De klant bevindt zich tijdens de hulpverlening in een afhankelijke positie. Als hij daarbij hulp ervaart, valt te verwachten dat de patiënt tevreden is. Uit de hartelijke opmerkingen spreekt een oprechte tevredenheid met de hulpverlening van de RAV. Vergeleken met het vorige onderzoek in 2005 is de algehele tevredenheid licht gestegen. De RAV is zeer tevreden over de uitkomsten van de enquête.

Verbeterpunten
Een aantal klanten maakte opmerkingen over hiaten in het navigatiesysteem, zoals een moeilijk vindbaar adres. De RAV onderneemt actie om dit verder te verbeteren. De RAV heeft fors geïnvesteerd in een nieuw wagenpark. Vergeleken met het onderzoek in 2005 zijn er daardoor minder opmerkingen gemaakt over het comfort van de brancard en de vering van de ambulance.

Sinds het laatste onderzoek heeft de RAV nieuwe vormen van ambulancezorg in het pakket opgenomen, zoals de Rapid Responder (soloambulance) en de Zorgambulance (voor planbaar, besteld vervoer). De RAV overweegt om een apart klantenonderzoek uit te voeren bij patiënten die vervoerd worden met de Zorgambulance.