Sebastiaan en Pim van der Wijst
Sebastiaan en Pim van der Wijst

Genieten van het contact met mensen

Zakelijk

Normaal gesproken is de kraam van Van der Wijst kleinvak één van de drukste van de Rooise markt. Deze vrijdag is het niet anders. Pim van der Wijst kijkt tevreden rond terwijl hij een knoop bevestigd. Zoon Sebastiaan en schoonzus Wilma zijn eveneens flink in de weer. Ze nemen jassen in, maken ritsen en verkopen fournituren. Pim wordt zo nu en dan aan de jas getrokken voor advies. Niet gek, de Schijndelnaar zit al 35 jaar in het vak, dus ervaring overbrengen hoort erbij. Als het even wat minder druk is ontvlucht hij de wagen voor een kort gesprek.

"Dit had enkele jaren geleden niet gekund", vertelt Pim op het terras. De marktkoopman in hart en nieren is zeker niet aan het afbouwen – Pim is immers pas midden vijftig – maar hij heeft wel meer hulp gekregen. Dit jaar staat de fourniturenexpert 35 jaar op de markt, waarvan 33 jaar in Rooi. Komt hij uit een echte marktfamilie? "Nee dat niet", zegt Pim. "Tenminste, mijn ouders stonden niet op de markt. Via een broer ben ik er in gerold. Toch zijn we wel een marktfamilie geworden. Inmiddels heb ik samen met drie broers en drie neven vijf wagens rondrijden en doen we 25 markten in de week aan. Zelf sta ik in heel Meierijstad, haha."

Van Rozendaal tot Nijmegen, van Meierijstad tot Hardinxveld-Giessendam. Familie van der Wijst is goed vertegenwoordigd in het zuiden. De fourniturenhandel zit weer in de lift. "Het naaiprogramma op tv is goed geweest voor ons. Meer mensen hebben het naaimachine weer voor de dag gehaald of een nieuwe aangeschaft. Dat is erg leuk om te zien. We krijgen dan ook veel vragen over hoe dit of dat gemaakt moet worden. Als ze er niet uit komen, kunnen wij het voor ze doen", tipt Pim. Juist het adviseren en het contact met de mensen vindt Pim het mooist. "Alleen via internet verkopen zou ik echt niet kunnen. Dat is zo onpersoonlijk! Het is prachtig om mensen blij bij de kraam te zien vertrekken als ze voor een klein prijsje goed geholpen zijn. Wij denken mee met de mensen. We geven meerdere mogelijkheden in de kosten. Dat wordt door iedereen gewaardeerd."

Het contact met de klanten is niet voor niets één van de sterke punten van Pim. Het zit in hem. "Tien jaar geleden ging mijn zoon met me mee naar de markt in Rozendaal. Plotseling kwam er een oudere vrouw achter de kraam, helemaal om me heen hangen. Mijn zoon wist niet wat hij zag! Ik kende haar al jaren. Ze was aan het dementeren en wilde per se nog één keer naar de kraam komen. Eigenlijk om afscheid te nemen. Dat was een mooi moment. Zo zie je maar dat je een flinke band met klanten op kunt bouwen."

Dat Van der Wijst kleinvak helemaal niets op internet doet is niet waar. Via ritsstuk.nl laat het bedrijf zien waar het iedere dag op de markt staat, zodat mensen weten waar ze hun rits kunnen laten maken. Een slimme manier om mensen naar de markt te trekken. De bezoekersaantallen lopen immers terug. Pim: "Dat is een gegeven. Tien jaar geleden was het een stuk drukker. Toch zullen de kramen die iets speciaals te bieden hebben het overleven. Maar toch, mensen moeten soms beseffen dat 'naar de markt gaan' een leuk uitje kan zijn. Gezellig met moeder en de kleine een bakje koffie drinken en dan de markt op. Dat is echt gezellig!"