Afbeelding

“Hoe zou jij het zelf doen Harry?”

Roois nieuws
Sint-Oedenrode - Vijfendertig jaar geleden begon Harry Bekkers, samen met zijn vrouw Lia op een zolderkamertje in de Dahliastraat een eigen administratiekantoor. Nu kan hij met een gerust hart zijn levenswerk aan Twan de Louw overdragen. Bekkers gaat het wat rustiger aandoen, maar mensen die Harry wat beter kennen, weten dat hij zeker niet achter de geraniums gaat zitten.

“Op 1 december 1978 was het zover, op de zolderkamer van mijn huis in de Dahliastraat startte ik mijn eigen bedrijf. Het duurde niet lang of we zaten met drieën op zolder en werd het tijd om een nieuw pand te zoeken”, vertelt Harry Bekkers.

Dat nieuwe pand werd aan de Lindendijk gevonden, maar de groei ging door. Er kwam een tweede vestiging in Son en een derde in Schijndel. Later nam Harry in Helmond ook nog een kantoor over. In 1999 werd het Bastion gebouwd en daarmee kwamen uiteindelijk alle werknemers onder één dak.

Het digitale tijdperk
Computers zijn in geen enkele bedrijfstak meer weg te denken. Maar, in de administratie deed de computer al vrij vroeg zijn intrede. In 1980 kocht Harry al zijn eerste computer. Dat was in die tijd een hele stap. Wat toen nog maar weinig mensen bevroedden, was dat al vrij snel het internettijdperk aan zou breken....

Harry Bekkers zag al in een vroeg stadium de mogelijkheden van het internet. In nauwe samenwerking met softwarebouwer Twinfield ontwikkelde hij een online-boekhoudprogramma. Dat bleek een gouden zet. “In het begin waren er klanten die vragen hadden over de beveiliging en de veiligheid, maar het systeem bewees zich al vrij snel. Nu maakt zeker tachtig procent van onze klanten gebruik van de software van mijnboekhoudingonline”, vertelt Harry.

Van administreren naar adviseren
Met de komst van de online-boekhouding veranderde ook het werk. “Vroeger waren we vooral een administratiekantoor. Er waren hier ooit wel zo'n vijftien mensen bezig met alleen maar administratief werk”, geeft Bekkers aan. “Nu voeren bijna alle klanten zelf hun administratieve gegevens in. Daardoor is ons werk verschoven van administratief naar adviserend. Wij zijn nu veel meer bezig met begeleiden en adviseren van de ondernemer. De jaarrekeningen rollen bijna automatisch uit de computer”, zo vervolgt Harry zijn verhaal. “Ondernemers zien het opstellen van een jaarrekening vaak alleen maar als een last. Zij weten zelf verdraaid goed hoe hun zaak ervoor staat. Die jaarrekening is voor de bank en de belasting. Zelf hebben ze veel behoefte aan managementinformatie en bedrijfseconomische adviezen. Ik ben van huis uit belastingadviseur. Juist de MKB-ondernemer heeft behoefte aan goede fiscale advisering.

Een overdracht is emotie
Bekkers is ook overnameadviseur. Je zou denken, dat het overdragen van een eigen zaak dan gemakkelijk gaat. “Als je het voor jezelf moet doen is dat toch heel lastig”, zegt Harry. “Een bedrijf overdragen is vooral emotie. Mensen vragen me vaak, 'Wat vindt jij ervan? Hoe zou jij het zelf doen, Harry?' Ik had mijn aandelen gemakkelijk aan de hoogste bieder kunnen verkopen. Maar ik zou me er niet prettig bij hebben gevoeld als dat was aan iemand die het bedrijf naar Eindhoven, Den Bosch of waar dan ook zou verplaatsen, met alle mogelijke gevolgen voor het personeel en de klanten. Er waren voor mij drie dingen belangrijk. Dat zijn het personeel, de klanten en natuurlijk mijn medevennoot Lucy Bax. Met Twan de Louw ben ik er zeker van dat de continuïteit van het bedrijf verzekerd is. Dat is goed voor het personeel en de klanten. Dat is ook juist wat ik zelf altijd mee heb willen geven als advies bij bedrijfsovernames”, zegt Bekkers.

Bastion is hoogtepunt
“Er is in de afgelopen vijfendertig jaar veel gebeurd. Dat waren veel mooie dingen. Maar het kan niet allemaal rozengeur en maneschijn zijn”, zegt Harry. “De bouw van het Bastion is wel een van de hoogtepunten. En ja, als ik dan terugkijk dan is toch zeker mijn gezondheid, de afgelopen jaren steeds een zorgpunt geweest”, vertelt Bekkers. “Ja, mijn gezondheid had gerust wat beter mogen zijn, dat is toch wel de rode draad geweest in al die jaren”.

Maar naast hoogte- en dieptepunten zijn er in al die jaren ook heel veel dingen veranderd. “De wereld is veel sneller geworden. Vroeger belde een klant met een vraag en als je die vraag binnen een week beantwoordde was het al lang goed. Met de komst van de fax en tegenwoordig email, verwachten mensen eigenlijk direct antwoord op hun vraag. Dat is zeker een verandering geweest. De tijd gaat steeds sneller”.

Mensen zouden meer na moeten denken
Maar het zijn niet alleen de klanten die veeleisender worden, vertelt Harry. De termijnen zijn ook veel krapper geworden. “Als je vroeger een BTW aangifte een paar dagen later instuurde, dan kraaide daar geen haan naar. Met de komst van de digitale aangifte is er geen uitstel meer mogelijk, 31 januari 24.00 uur is deadline en geen uur later. Er zijn nu ook veel meer regeltjes dan vroeger. Of dat het met al die regeltjes beter wordt, vraag ik me af. We moeten steeds meer controleren en krijgen steeds meer te maken met allerlei checklisten die moeten worden ingevuld. Hierdoor loop je het risico dat er te weinig tijd over blijft om aandacht te schenken aan die zaken die echt belangrijk zijn voor de ondernemer”.

Ondanks dat Harry het rustiger aan gaat doen, wil dat zeker niet zeggen dat hij stil zal gaan zitten. “Naast dat ik nu opa ben en tijd vrij zal maken voor mijn kleinkind, blijf ik als adviseur bij het bedrijf betrokken. Ik ben ook altijd heel actief geweest in het verenigingsleven, dus ook daar zal ik zeker meer tijd aan gaan besteden”, zo sluit Harry zijn verhaal af.