Bedrijven kunnen goede doelen steunen zonder daarbij zelf verlies te draaien.
Bedrijven kunnen goede doelen steunen zonder daarbij zelf verlies te draaien.

Hoe goede doelen hun voordeel kunnen doen in de circulaire economie

Algemeen Ingezonden

Hoewel het soms lijkt dat het steunen van goede doelen en winst draaien niet hand in hand gaan, zijn er bedrijven die het tegendeel bewijzen. Of het nou gaat om self-made miljonairs die hun filantropische kant laten zien of succesvolle bedrijven die willen investeren in een duurzame toekomst, zijn er meer dan genoeg voordelen aan het investeren in jouw gemeenschap. Hier zijn enkele van deze bedrijven die voordeel halen uit hun investering in de circulaire economie.

Raising for Effective giving
Poker pro´s waren vast besloten om een gedeelte van hun winst aan goede doelen te geven en gingen ermee aan de slag, natuurlijk, op de voor hen meest logische wijze. Samen richtten zij REG (Raising for Effective giving) op, waar zij met hun logica en intellect gecombineerd een platform creëerden, waar mensen zelf konden kiezen op welke wijze zij hun geld op de meest effectieve manier wilden schenken. Hoewel REG geen goed doel op zich is, is het een briljant simpel platform, om ervoor te zorgen dat gedoneerd geld de grootst mogelijke impact heeft. kwantitatieve data en rationeel handelen heeft ervoor gezorgd dat het REG team het mogelijk kon maken voor diegenen die filantropische doelen met hun geld willen steunen, dat kunnen uitvoeren, wetende dat het een voelbaar effect heeft. Donoren hoeven alleen maar aan te geven welke gebieden zij zouden willen steunen, hongersnood en dierenwelzijn bijvoorbeeld, en dan maar de organisatie uit te kiezen welke hun donatie gaat ontvangen. Om kleinere donaties te maken geeft de website meer dan informatie en opties welke het makkelijk maakt een beslissing te maken. Voor de grotere donaties bestaat er bij REG een gratis consultatie plan, om alle opties te doorgronden en de donor te helpen om de juiste keuze te maken.

SIB Kenya
CSR wilde graan een sociaal bedrijf in Kenia opzetten, welke mensen meer zou informeren over circulaire bedrijven en sociale verantwoordelijkheid. Terwijl het bedrijf werd opgezet werd duidelijk dat het meer lokale integratie nodig had met de lokale gemeenschap en werd de naam veranderd van CSR naar SIB (The Sustainable and Inclusive Business Centre). Deze naamsverandering maakte meteen duidelijk dat het hier niet direct ging om een puur charitatief initiatief, maar meer een initiatief met als doel mensen, winst en planeet gelijk te stellen. Sinds het begin groeide dit project sterker en sterker, waar bedrijven zich aansloten en met online bronnen die gedeeld worden, zodat iedereen deze informatie kon delen en toepassen.

Urgenda
Op een iets andere maar niet minder effectieve manier heeft de Urgenda Foundation veranderingen teweeg gebracht, een onderneming op filantropische basis. In 2015 wonnen een klimaat rechtszaak tegen de Nederlandse regering, welke gedwongen werd meer actie te nemen tegen de klimaatsverandering. Sindsdien staat actie tegen klimaatverandering hoog op de agenda in heel hoog op de agenda in heel Nederland en huishoudens. Ook de zaak die nog gaande is, van welke uitsluitsel dit jaar verwacht wordt, hebben de nodige acties van deze groep veranderingen teweeggebracht in meerdere andere landen. Landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en de Verenigde Staten werden geïnspireerd door de acties van Urgenda, en hebben zelf stappen ondernomen om tegen de klimaatveranderingen te vechten. Hoewel dit geen winst draaiende onderneming is, laat het wel zien dat een onderneming met slechts een klein groepje dappere mensen, globale veranderingen teweeg kunnen brengen. Als deze manier passionele van denken op meerdere ondernemingen toegepast kan worden in sociaal verantwoordelijke bedrijven, denk je dan eens in welker veranderingen teweeg gebracht kunnen worden!

Innocent Foundation
De Innocent Foundation is een voorbeeld van een sociaal verantwoordelijke onderneming die steeds weer in het nieuws komt, en met reden. Innocent smoothies hele bedrijfsmodel is gebaseerd op de belofte om terug te geven aan de gemeenschap. Het bedrijf belooft tien procent van hun winst elk jaar naar de innocent foundation door te sluizen, een liefdadigheidsdoel die honger in de wereld aanpakt, kind per kind. Sind 204 heeft het bedrijf meer dan vijf miljoen opgebracht en geschonken aan 73 verschillende doelen, welk feit op zich al indrukwekkend is, maar nog meer wanneer je bekijkt dat Innocent een geweldig lopende business heeft. Onze moraal hoeft niet gedicteerd te worden door bedrijfsresultaten. In deze steeds meer vooruitstrevende denkwereld wordt het duidelijker dat goed doen voor mensen en de planeet ook goed is voor winst.

Wie wist dat smoothies zoveel goed doen? Mitch Altman