Afbeelding

'Inwoners Sint-Oedenrode vergelijken jassen vooral online'

Algemeen Ingezonden

Het kopen van een jas wordt steeds vaker online gedaan. Met name de jongere inwoners van Sint-Oedenrode bestellen hun jassen vaker online. Het vaker online kopen van een jas hoort bij de trend die in Noord-Brabant zich voortzet.

Steeds meer winkels verdwijnen, doordat consumenten vaker spullen online kopen. Ook bij de aankoop van een jas blijkt dat het geval te zijn. Consumenten uit Sint-Oedenrode kiezen het liefst voor een zomerjas. De website Jas.nl heeft voor het eerst het koopgedrag van consumenten per gemeente nauwkeurig in beeld weten te brengen.

Online versus offline jas kopen
Steeds vaker kopen inwoners uit Sint-Oedenrode een jas online. Het kopen van een jas in een fysieke winkel wordt steeds minder populair. Enkel oudere consumenten in de leeftijd van 55 tot 69 jaar kopen nog een jas in een winkel. Dat heeft ermee te maken dat zij vaak minder vaardig zijn met computers en liever een jas willen passen alvorens ze er een aanschaffen.

"Dat jongeren steeds vaker een jas online aanschaffen, past in het beeld wat we de afgelopen jaren steeds gezien hebben. Jongeren kopen graag een jas online. Als deze niet bevalt, sturen ze de jas gewoon weer terug. Ze hebben een druk leven en hebben amper tijd om op jassenjacht te gaan. Waarom zou je dat doen, als het ook met een muisklikt geregeld is?", licht Lisanne Ploeger, eigenaar van de website Jas.nl toe.

Zomerjas is favoriet
In Noord-Brabant schijnt de zon relatief veel en is het door de zuidelijke ligging vaak warmer dan in andere regio's. Enkel is de regio Limburg is het gemiddeld gezien warmer. Dat is te merken aan de aanschaf van jassen. Waar men in de noordelijke regio's vaker een winterjas of regenjas aanschaft, kiezen inwoners van Sint-Oedenrode vaker voor een zomerjas.

"De zomerjas is natuurlijk een jas die bij uitstek meerdere seizoenen meegaat. Bijvoorbeeld in de lente, wanneer het nog te fris is om buiten zonder jas te lopen. We zien vaak dat de ligging van een gebied te maken heeft met het koopgedrag van de consument. Ook nu is dat weer bevestigd", bevestigt Lisanne Ploeger.

Demografische verschillen
Er zijn ook demografische verschillen in het onderzoek van Jas.nl meegenomen. Zo is er gekeken naar waar klanten van de website hun bestelling laten afleveren. De locatie werd vervolgens gekoppeld aan een leeftijdsgroep. De leeftijdsgroepen zijn onderverdeeld in verschillende doelgroepen, zodat er algemene uitspraken over gedaan kunnen worden.

Ouderen versus jongeren
Uit het onderzoek van Jas.nl blijkt dat oudere inwoners uit Sint-Oedenrode vaak een jas kopen in een fysieke winkel. Zo kunnen de jassen eerst nog gepast worden, voordat er op aankoop wordt overgegaan. Jongere consumenten vertonen juist het tegenovergestelde gedrag. Vanwege het grotere aanbod online en de mogelijkheid om een aankoop gemakkelijk terug te sturen, bestellen zij hun jas liever online en kiezen in tegenstelling tot ouderen vaak voor een goedkopere variant, daar waar ouderen vaak kiezen voor een iets duurdere en eerlijke jas.

Onderzoek van Jas.nl
De uitkomsten zijn het resultaat van het toenmalige Winterjassen.com, dat 500.000 bezoekers per maand weet binnen te halen. De wensen van deze bezoekers werden bijgehouden, evenals locatie en andere demografische gegevens. De gegevens werden geanonimiseerd opgeslagen, zodat de resultaten niet persoonlijk te herleiden waren.

Consumenten kunnen op de website gebruikmaken van verschillende filters. Op die manier kan herleid worden welke soort jas in welke regio het meest populair is.

Om het koopgedrag in kaart te brengen, werden bestellingen en zoekopdrachten een jaar lang gevolgd. De resultaten zijn afkomstig van de website Winterjassen.com en van enkele vezoekers van de Winterjassen Startpagina. Tegenwoordig is de website onderdeel van Jas.nl, nadat eigenaar Lisanne Ploeger de websites samenvoegde. Op die manier kunnen consumenten gemakkelijk een goede jas vinden die bij hen past. De website wordt niet betaald om een rangorde in zoekresultaten aan te passen. Zo kunnen consumenten gemakkelijk en objectief jassen vergelijken.