v.l.n.r: Mijntje, Nicky, Irmo, Manon,Sabien
v.l.n.r: Mijntje, Nicky, Irmo, Manon,Sabien Foto: Jos van Nunen

"De kapper bij de HEMA is er nog!"

Algemeen Op de koffie bij...

Sint-Oedenrode – "Borchgrave loopt verder leeg" kopte DeMooiRooiKrant onlangs. "De kapper is er ook al weg" zal menigeen verzucht hebben. Begrijpelijk dat ook de link gelegd werd met het recente adviesrapport, waarbij de Markt zich zou moeten focussen op winkelend publiek en alles daaromheen – waaronder Borchgrave – op diensten. Maar wacht eens, is een kapper ook geen dienst? Trouwens, één van de kappers zit er nog steeds en is ook absoluut niet van plan om te vertrekken: Hoepelman. "Wij zijn springlevend en vieren hier in januari ons tienjarig bestaan" verklapt kapster Nicky van de Laar.

Door: Jan Egmond

's Morgens op een doordeweekse dag is het bij Hoepelman nog steeds ruimte voor een mooi kapsel en tijd voor een praatje. Het 'welkom-gevoel' komt je tegemoet. Terwijl leerling Manon een klant helpt, schuift Nicky met mij aan tafel aan de koffie. "De meeste mensen in Rooi weten ons wel te vinden en weten ook hoe het zit. We vonden dit toch wel een goed moment om onze klanten gerust te stellen dat wij niet 'de volgende' zijn die hier gaat vertrekken. Wie een kapper zoekt in Rooi, kan dus gewoon op Borchgrave terecht. Mensen,'de kapper bij de HEMA' is er nog!"

Nicky zelf is "van de klompenfamilie", kan het nóg Rooiser? "Ik heb al eerder bij Hoepelman gewerkt, maar ging toch eens kijken hoe het er bij een andere kapper aan toe ging. Ja, dat was buiten Rooi. Maar de werktijden waren daar slopend en Rooi bleef trekken. Ik ben dus weer terug van weggeweest."

Het team van Hoepelman kapt dames, heren én kinderen, iedereen kan er dus terecht. De openingstijden zijn normaal in de kappersbranche: maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 17.00 uur, vrijdag van 9.00 tot 19.00 uur en zaterdag van 9.00 tot 16.00 uur. De omgang met de klanten zal ook niemand verbazen: een hartelijke ontvangst, goed luisteren en doorvragen, niks opdringen, gezellig een praatje maken maar alleen als dat ook op prijs wordt gesteld; met een ontspannen stilte is ook niks mis. Het is voor veel klanten toch een verwenmoment.

Is er ook iets waarmee Hoepelman zich onderscheidt van andere kappers? Nicky hoeft niet lang na te denken. "Wij zijn een supermoderne kapper, ook actief op de sociale media, kijk maar eens op Facebook en op mijnkapper.today. Iedereen kan online zien wanneer er nog ruimte is voor een afspraak, en ook online de afspraak boeken." Vragen ze ook wel eens of ze gekapt kunnen worden door hun favoriete teamlid? "Dat gebeurt inderdaad wel eens. Als iemand een voorkeur heeft kan die dat laten weten. Wij proberen daar dan rekening mee te houden, al zal dat natuurlijk niet altijd lukken want die collega moet er op dat moment wél zijn en ook geen andere afspraak hebben."

Maar er is nóg iets waarmee Hoepelman zich onderscheidt. "Wij verkopen een exclusief product: Mediceuticals". Nicky laat meteen even op haar tablet zien hoe je dat spelt. "Hét middel tegen haarproblemen" vervolgt ze. "Het is niet zomaar een drogisterijproduct, en – medisch bewezen – heel effectief . Denk daarbij aan dunner wordend haar, maar denk ook eens aan haarproblemen als gevolg van een chemokuur. Zo'n kuur verbrandt de haarzakjes. Het is  belangrijk dat je met Mediceuticals meteen begint zodra de chemo start, dan heeft dit het meeste effect. We hebben al verschillende bedankjes gehad van mensen die er baat bij hadden. Het is voor ons ook heel fijn om dat terug te horen."