Afbeelding
Foto: Jeroen van de Sande

Op de koffie bij… Tandprothetische praktijk Plasmans

Algemeen Op de koffie bij...

Ik toets in 'Buitenweg 7'. Ik moet wel. In Rooi ken ik de wegen en paden, maar in Best weet ik amper iets uit het blote hoofd te vinden. Even denk ik aan een miscalculatie als ik de reistijd zie staan: 12 minuten?! Ik kijk nog een keer en zie dan de route. Het klopt, Tandprothetische praktijk Plasmans is veel dichterbij dan ik dacht. Binnen drie nummers op de radio sta ik ineens oog in oog met de eigenaar.

Door: Jeroen van de Sande

Dat is Hendrik Plasmans. Hij oogt vriendelijk, zo uit een reclame gestapt van een tandprotethetische praktijk. Hij oogt niet alleen vriendelijk. Hendrik ís vriendelijk. Hij biedt me netjes koffie aan en we lopen van de ontvangstruimte door de behandelkamer naar zijn werkruimte. Hij vertelt me dat hij sinds 1 augustus trotse eigenaar is van deze praktijk. "Al vanaf mijn zeventiende is dit mijn droom. Het voelt nog steeds onwerkelijk!" straalt Hendrik. Daar zal een flinke studie aan vooraf zijn gegaan? vraag ik hem. "Inderdaad, ik heb vijf jaar gestudeerd voor tandtechnicus en vier jaar voor tandprotheticus. In 2012 ben ik afgestudeerd. Daarna heb ik voor enkele praktijken gewerkt. Ik heb er veel ervaring op gedaan."
Die ervaring en kennis brengt Hendrik al iets meer dan een maand in de praktijk in zijn eigen zaak. Wat is zijn filosofie? "Korte lijntjes, een duidelijke communicatie. Vanaf het eerste moment spreken de mensen mij. Ik begeleid ze door het hele traject. Van begingesprek tot de nazorg na het plaatsen van een prothese. Zijn er vragen? Dan mogen ze altijd bellen. Het is voor klanten geruststellend als ze dan meteen degene te spreken krijgen die precies weet wat de situatie is." Hendrik nodigt direct iedereen uit die nadenkt over een prothese. Hij biedt ze een vrijblijvend gesprek aan. "Dat is voor beide partijen prettig, maar vooral voor de klant. Die moet zich prettig voelen. Daarnaast is het raadzaam om je goed te laten informeren en om een kostenberaming te hebben. Het is natuurlijk niet zomaar iets. Het is aan mij om het vertrouwen van patiënten te winnen. Ik moet tenslotte zorgen dat de complete behandeling van A tot Z goed verloopt. Ik ben daarom niet alleen expert, maar ook zorgverlener. Aan nazorg schenk ik veel aandacht." Dat komt tot uiting in nacontroles en evaluaties. Na het plaatsen van een prothese is een gewenningsperiode van drie tot zes weken heel normaal. Tandprothetische praktijk Plasmans houdt het hele proces perfect in de gaten, zodat de patiënt uiteindelijk gelukkig is met zijn of haar nieuwe gebit.
Hendrik werkt met alle zorgverzekeraars. Het is goed om te weten dat protethische zorg over het algemeen in het basispakket zit. Als ik een prothese nodig zou hebben zou ik het daarom direct aandurven bij de praktijk van Hendrik. Vooral als ik zijn gloednieuwe werkmaterialen zie. "Dat is een flinke investering geweest en ik ben alweer aan het sparen voor nog een machine, haha." Ondertussen staan we al meer dan een half uur te praten. Het is interessant en Hendrik heeft duidelijk zijn roeping gevonden, want hij doceert passievol. Het interview is afgelopen. Samen merken we plotseling op dat de koffie nog staat te pruttelen. Niet aan gedacht door het enthousiaste verhaal. Dan maar een 'bakkie' aan het eind…