Afbeelding
Foto: Henri van Doorn

Plannen N616 aangepast

Algemeen

Meierijstad - Wat is meer waard, een deskundigenadvies of de wil van een raadsmeerderheid? De tijd zal het leren. De gemeenteraad is in de gemeente de baas en kan een collegeadvies of eerder besluit naast zich neerleggen, ook al komt dat van deskundigen, ook al gaat dit verder dan het bepalen van de kaders waarvoor de gemeenteraad eigenlijk is bedoeld. Dat gebeurde donderdagavond allemaal tijdens de raadsvergadering, toen Team Meierijstad een motie 'vreemd aan de orde van de dag (red: buiten de raadsagenda om) indiende over de aanpassing van de N616. CDA en GBM hadden de motie mede ondertekend.

In de ogen van TEAM, bij monde van Wern van Asseldonk, zou door een eerder besluit een gevaarlijke verkeerssituatie worden gecreëerd en schijnveiligheid ontstaan. Met hun motie zouden onder meer de voorrangsregels en de situatie voor bromfietsers ongewijzigd blijven.
De initiatiefnemers kregen felle tegenstand van de overige fracties. Marrik van Rozendaal (D66) vroeg het CDA wat zij verstonden onder 'schijnveiligheid', maar CDA-woordvoerder Ad van de Crommert kon slechts cijfers uit de programmabegroting opsommen waaruit bleek dat Meierijstad slecht scoorde op verkeersveiligheid. De indieners van de motie werd verweten dat ze 'op gevoel' op de stoel van de deskundigen waren gaan zitten. Van Rozendaal ging nog een stapje verder. "Ik krijg mijn zin niet, dán maar via de raad. Dit riekt naar cliëntelisme." (red: het verlenen van diensten aan kiezers door een politicus. Het komt veelvuldig voor in instabiele democratieën en in kringen die meer om autoriteit dan om het algemeen belang geven). Sikko Oegema (PvdA): "Met sommige besluiten zou de gemeenteraad zich helemaal niet moeten bemoeien: niet met welstand, en niet met verkeer. Maar in dit bestel is dit nu eenmaal zo. Twee keer eerder heb ik met kromme tenen ingestemd met een raadsvoorstel over verkeersmaatregelen, die ik helemaal niet zag zitten. Achteraf moest ik erkennen dat de deskundigen het goed hadden gezien."
In zijn verdediging van het eerdere besluit beloofde verkeerswethouder Harry van Rooijen de indieners om het collegevoorstel toch te volgen, en met een evaluatie te bepalen of ze het succes zouden kunnen delen. Zo niet, zou de oude situatie worden hersteld. Het mocht allemaal niet baten. De motie werd aangenomen met 18 tegen 13 stemmen. "Leefbaarheid in alle dorpen en wijken is en blijft voor TEAM belangrijk, en daar hoort verkeer ook zeker bij" aldus het persbericht dat Team na hun succes verspreidde.