Afbeelding

'Onderzoek verkeersveiligheid Lidl klopt niet'

Algemeen

Sint-Oedenrode - Het gepubliceerde artikel over Lidl op deze pagina behoeft nadere toelichting. Geschreven wordt dat het verkeerskundig onderzoek net binnen de norm blijft. Dat komt omdat foutieve cijfers zijn gebruikt. Waren de juiste gebruikt dan was de uitkomst anders geweest en was het onderzoek niet binnen de norm gebleven! Waarom zijn foutieve cijfers gebruikt?

In het vergunde plan is voor de verkeersgeneratie uitgegaan van een bandbreedte, met een minimum en maximum aantal verkeersbewegingen. In het nieuwe plan is niet de bandbreedte maar het gemiddelde gebruikt. Dit is geen juiste vergelijking. Door toepassing van het gemiddelde is er geen minimum en maximum maar slechts één uitkomst. Deze foutieve uitkomst drukt de verkeersgeneratie waardoor net binnen de norm wordt gebleven. Was de bandbreedte gehanteerd dan was de norm overschreden!
De motivatie om van het gemiddelde uit te gaan, is dat het Verkoop Vloer Oppervlak (VVO) van de winkel maar minimaal toe neemt. Het Bruto Vloeroppervlak (BVO) neemt op papier toe met 345m2. In de praktijk is het makkelijk om het BVO, of een deel daarvan, om te zetten in VVO. Ook is het discutabel of een deel van de uitbreiding dat nu toegerekend wordt aan het BVO niet tot het VVO gerekend moet worden.
Redenen genoeg waarom de bandbreedte en niet het gemiddelde gebruikt had moeten worden. Tot slot staat in het onderzoek dat de aangelegde wegen in de woonwijk in zijn algemeen voldoen om de toenemende verkeersstroom af te wikkelen. De situatie in de Meerkoet en Geelgors is niet algemeen. In het onderzoek is nagelaten om hier naar te kijken.
Dat zijn de redenen waarom wij tegen ontsluiting via de Meerkoet zijn en het bestemmingsplan pas vastgesteld mag worden nadat er een onafhankelijk verkeerskundig onderzoek is gedaan. Dit standpunt staat los van mogelijk andere bezwaren van omwonenden die een zienswijze hebben ingediend.

Bewoners van de Vogelenzang die ingesproken hebben:
Antwan van Summeren
Edwin Bank
Hans van de Loo