Afbeelding

VDZ Racing start met enerverende rally

Sport

Sint-Oedenrode - Afgelopen zaterdag fungeerde VDZ Racing, met coureur Roel van der Zanden en navigator Gijs Boom, als 0-auto in de eerste rally van het seizoen, de Zuiderzee Rally in Emmeloord en omgeving. Wat kleine probleempjes verhinderden dat het team de volledige rally uit kon rijden, de ervaring om als eerste de proeven op snelheid te kunnen rijden was een zeer waardevolle die het team graag aannam in afwachting van de verkoop van de Nissan 350Z.

Tijdens het verkennen was al gebleken dat de proeven er verraderlijk bij lagen en werd er dus behouden gestart om niet tegen verrassingen aan te lopen op de verraderlijke dijkproeven. Tot aan de start van de 3e proef ging alles volgens plan, tot de aandrijfas het begaf. Tussen de laatste auto van de reguliere rally en de 1e van de shortrally werd de auto op de trailer geladen en op de service werd een nieuwe aandrijfas gemonteerd door het serviceteam waarna het team bij KP6 weer aanwezig was.

Ten opzichte van de eerdere boucles lagen de proeven er gedurende de dag steeds verradelijker bij, vooral de krappe hairpins op de dijken moesten creatieve lijnen gevonden worden. Met totaal ± 70 deelnemers (rally & shortrally) werd de toeschouwers een divers startveld voorgeschoteld. De uiteindelijke winnaars van de rally werden Hermen Kobus en Erik de Wild in een Skoda Fabia R5 die de afgelopen jaren vooral in België hebben gereden en dit jaar het Nederlands Kampioenschap en nog wat buitenlandse wedstrijden gaan rijden. Jasper van den Heuvel met navigatrice Martine van den Heuvel leken de hele dag op koers te liggen voor de overwinning in de Mitsubishi EVO X tot er te vroeg werd ingecheckt, wat resulteerde in een tijdstraf van 1 minuut. Zij moesten uiteindelijk genoegen nemen met de 3e plaats. De 2e plaats was er voor Christian Riedemaan en Michael Wenzel (Duitsland) in een Peugeot 208 T16 R5.

De laatste proeven was VDZ Racing helaas niet meer van de partij. Bij de start van KP11 begaf waarschijnlijk de dynamo het wat ook nog resulteerde in een lege accu waardoor de equipe nog van een mooi showtje op het industrieterrein werd beroofd. Alles is natuurlijk te vervangen, echter was de tijd te kort om ook nog de laatste 2 proeven als 0-auto te fungeren.