Foto: Wim van der Lubbe
Foto: Wim van der Lubbe

Grote waardering voor 'Tour Rossini' door Kamerkoor Mi Canto

Cultuur

Sint-Oedenrode - Alleen al de niet alledaagse setting - koor, vier solisten, harmonium en klavier- maakt een uitvoering van dit late werk van Rossini bijzonder. Velen kwalificeren deze 'kleine mis' als een juweeltje onder Rossini's koorwerken en zelfs zijn mooiste werk uit zijn latere jaren. Zelf noemde Rossini deze mis - die hij in 1863 voor gravin Louise Pillet-Will schreef ter gelegenheid van de inwijding van diens huiskapel - 'de laatste doodzonde van zijn oude dag'. Door de keuze van deze wereldlijke locatie kon hij het veto tegen vrouwenstemmen in de kerk omzeilen. Met 'Solennelle' wou Rossinni duidelijk het contrast aangeven met zijn komische werk (opera buffa) dat zowaar zijn handelsmerk was geworden.

Door: Mattie De Schepper

Het is lovenswaardig dat Enrico van Schaik dit werk programmeerde. Dat zegt veel over de begeestering die hij uitdraagt maar ook over hoe hij de kwaliteit en inzet van zijn koor inschat. Hier staat een prima en in alle partijen goed uitgebalanceerde groep geoefende zangers. Er werd met veel bezieling en besef van interpretatie gezongen. We konden merken dat zij vertrouwd waren aan de aanpak van hun vaste pianobegeleider Huub Sperber, als begeleider van de wat subtielere sologedeeltes kwam zijn toucher wat fors over. Wetende dat men, logistiek en repetitie-technisch, genoopt was het aantal repetities met solisten en harmonium tot het minimum te beperken, werd een mooi resultaat neergezet. De zaal van Mariëndael voldeed akoestisch en qua setting prima.

Solisten: Rossini bedeelde solisten graag met partijen – solo's, duetten, trio's en kwartetten - waarin zij vocaal meesterschap konden etaleren. In mijn beleving was na de pauze de wisselwerking en balans tussen solisten en begeleiders aanzienlijk ten goede gegroeid. Hoewel Clara Lammers Lisnet-sopraan, Peter Vos- tenor, Frank Hermans- bariton een hele stabiele en doorleefde partij neerzetten sprak de vertolking door de alt Marie Anne Jacobs mij het meest aan. Haar duet met de bas Frank Hermes in het 'Propter magnam gloriam tuam' was subliem en haar vertolking van het Agnus Dei getuigde van ingetogenheid. De interactie met het koor was schitterend.

Voorprogramma: Door het concert te openen met delen uit 'Les Roses' van Lauridsen en liederen van Rossini, wisten we meteen dat we heel wat konden verwachten deze avond. Vanaf de eerste maten was de toon gezet. Een compliment voor de tekstkennis en dictie van de Franse teksten. Ondanks dat de organisatoren ietwat teleurgesteld waren over de opkomst, kunnen de Rooise leden Harm Muselaers en Sjrar Maessen met trots terugkijken op de geweldige prestatie van hun koor.

Petite Messe Solennelle van Gioacchino Rossini: Uitgevoerd in de oorspronkelijke bezetting voor koor, vier solisten, harmonium en piano. Uitvoerenden: Clara Lammers Lisnet-sopraan, Marie Anne Jacobs- alt, Peter Vos- tenor, Frank Hermans- bariton, Tommy van Doorn- harmonium, Huub Sperber – piano, Koor Mi Canto uit Heeswijk o.l.v. Enrico van Schaik. Voorafgegaan door twee liederen van Rossini en delen uit "Les Chansons des Roses" van Morten Lauridsen. Grote zaal Mariëndael Sint-Oedenrode 28 mei 2016