Afbeelding

Knelpunten over de zorg in Brabant

Algemeen

Bij Adviespunt Zorgbelang kan iedereen in Brabant terecht met vragen of klachten over de gezondheidszorg, langdurige zorg, jeugdhulp en maatschappelijk opvang. Ook in 2015 registreerden wij zorgvuldig meldingen en de gesprekken met onze vertrouwenspersonen en cliëntondersteuners. Op nummer 1 in de Top 3 Vragen staan vragen over het aanbod en de werkwijze van zorgaanbieders, waaronder het vinden van een nieuwe huisarts. In de Top 3 Klachten gaat het vaak over bejegening, informatievoorziening en behandeling (waaronder het zorgplan). De registraties worden besproken met zorgaanbieders, zorgverzekeraars, overheden en andere instanties voor verbetering van de kwaliteit van de zorg en het oplossen van knelpunten.

Een belangrijk knelpunt in 2015 is (wederom) het vinden van een nieuwe huisarts. Maar liefst 25% van de vragen en klachten over de huisartsen gingen hierover. In 2014 was dat percentage nog 17%. Het lukt patiënten lang niet altijd een nieuwe huisarts te vinden wanneer zij uit onvrede bij de oude huisarts weg willen. Ook bij een verhuizing van de patiënt blijken veel huisartsenpraktijken geen nieuwe patiënten aan te nemen. Volle huisartsenpraktijken en onderling gemaakte afspraken om geen patiënten van elkaar over te nemen zijn de meest gehoorde redenen.

Communicatie met cliënten
Vanuit de jeugdhulp is een belangrijk knelpunt de communicatie en bejegening van professionals naar cliënten, zowel richting de jongeren/kinderen als de ouders/verzorgers. Zowel de jongere als zijn ouders voelen zich niet gehoord of serieus genomen. De professionals geven hen niet het gevoel dat er echt naar hen geluisterd wordt. Dit vertaalt zich naar het niet meenemen van de stem van de jongere en/of zijn ouders in het hulpverleningsproces. Tot slot valt op te merken dat de communicatie tussen ketenpartners is verslechterd ten opzichte van 2014, voor de transitie van de jeugdhulp naar gemeenten.

Advies op maat
Onder Adviespunt Zorgbelang, een dienstverlening van Zorgbelang Brabant, valt onafhankelijk vertrouwenswerk, onafhankelijke cliëntondersteuning langdurige zorg, onafhankelijke cliëntondersteuning gezondheidszorg en vanaf 1 januari 2016 onafhankelijke cliëntondersteuning sociaal domein. Een team van professionals beantwoordt de vragen en geeft advies over de eventuele vervolgstappen. De medewerkers van Adviespunt Zorgbelang weten alles van patiënten- en klachtrechten. De beller kan rekenen op een advies op maat.